Twee theologen vragen terecht aandacht van de kerk voor jongere generaties

Twintigers en dertigers

Ds. M. Krooneman
Door: Ds. M. Krooneman
Boekbespreking
31-10-2023

Tabitha van Krimpen en David van der Meulen schreven beiden een boek over jonge generaties en de kerk. Of het nu gaat om twintigers, om dertigers of om beide groepen: er is iets aan de hand met deze generaties. Het is daarom goed dat hiervoor blijvend aandacht wordt gevraagd.

Jongere generaties in de kerk is blijkbaar een actueel thema, ook binnen de kring van de Gereformeerde Bond, want in 2016 verscheen in de Artios-reeks al een boekje van ds. J. van ’t Goor met de titel Zien we de dertigers?. Veel kerkenraden maken zich zorgen over de verbinding tussen jongeren en de gemeente, terwijl in sommige andere gemeenten überhaupt al jaren geen jongeren meer zijn.

Groot probleem

Beide boeken hebben wel een verschillende scope. Van Krimpen vraagt in Bottom-up kerk vooral aandacht voor in meer of mindere mate kerkelijk betrokken twintigers die door de huidige structuren de aansluiting met de kerk dreigen te verliezen. Ds. Van der Meulen richt zich in Welkom in de voorhof op hedendaagse twintigers en dertigers, die over het algemeen totaal onbekend zijn met kerk en geloof.

Tabitha van Krimpen, voormalig Jonge Theoloog des Vaderlands, pleit in reactie op de kloof tussen twintigers en de kerk voor een ‘bottom-up kerk’. Ze ziet een groot probleem in de structuur van de gevestigde kerk. Die is volgens haar log en van bovenaf georganiseerd (top-down), terwijl dat helemaal niet past bij de voorkeuren en belevingswereld van jongeren. Het gaat er volgens haar juist om om aan te sluiten bij wat twintigers vandaag nodig hebben. Vandaar de ondertitel Zijn waar twintigers zijn.

Te bedrijfsmatig

Van Krimpen durft kritisch te kijken naar het vanzelfsprekende en houdt de kerk zo een spiegel voor. Kan het ook anders? Hoe komt het dat de jonge generaties weinig aansluiting vinden bij de kerk? En: ‘Waarom lukt het ons niet voldoende om onderdak te bieden aan mensen met zingevingsvragen die niet bekend zijn met het geloof?’ Dat is de taak van een Jonge Theoloog des Vaderlands, lijkt me: ongemakkelijke, maar belangrijke vragen stellen.

Tegelijk is het boek – wat mij betreft, maar ik ben dan ook theoloog – te …

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 2 november 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. M. Krooneman

is predikant van de hervormde gemeente Noordhorn-Saaksum.