De kerk als drager van hoop

22-06-2021

Wereldwijd heeft corona veel christelijke gemeenschappen gestimuleerd om meer creativiteit te tonen om kerk te zijn, solidariteit vorm te geven en te evangeliseren, constateert Harriëtte Smit.

Ook in Frankrijk heeft de pandemie een impuls gegeven aan de missionaire roeping van de kerk.

De coronacrisis heeft het bewijs geleverd dat het leven van christenen en hun betrokkenheid bij de kerk meer is dan alleen de zondagse viering. Ze heeft de kerk online zichtbaarder gemaakt en de kerk blijkt betekenisvoller in de praktijk van het dagelijkse leven.

Publieke erediensten

Frankrijk kruipt langzaamaan uit z’n derde lockdown. Versoepelingen zijn ingezet en als de daling van de coronacijfers zich voortzetten, zal Frankrijk volgende week weer ‘open’ zijn. Dankzij de Franse bisschoppenconferentie, die afgelopen november in gesprek is gegaan met de Raad van Staten over heropening van publieke erediensten, is het sinds afgelopen advent voor het eerst weer mogelijk om in Frankrijk kerkdiensten te beleggen. Binnen het kerkverband waarvoor ik als landelijk jeugdwerkadviseur werkzaam ben, de UNEPREF (Union des églises protestantes évangéliques de France), is het in sommige kerken nodig om van tevoren in te tekenen voor een kerkdienst, net als in Nederland. In andere gemeenten hoeft dat niet, gezien de grootte van het kerkgebouw en het kleine aantal gemeenteleden.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 24 juni 2021.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.