Transgender en zegen

26-06-2019

Met behoorlijk wat schroom probeer ik iets te schrijven over een kwestie die de laatste weken in het kerkelijk nieuws kwam: de plannen van de Protestantse Kerk om liturgische handreikingen te formuleren bij de begeleiding van transgenders in de gemeente.

Het gaat om gebedsteksten en zegenwoorden, schrijft ds. A.J. Mensink.

Laat ik vooropstellen (en vandaar ook mijn schroom) dat ik het transgender-vraagstuk zowel ingewikkeld als teer vind. Ingewikkeld, omdat je je als heteroseksueel maar moeilijk kunt voorstellen wat het is om je een vrouw te voelen in een mannenlichaam, of andersom. Ook het inleven in homoseksuele gevoelens is voor mij lastig, maar in het geval van genderdysforie is er meer innerlijke strijd tussen geest en lichaam. Wél gaat het in beide gevallen om de verhouding tussen identiteit en seksualiteit.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 27 juni 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.