Synode denkt na over de plek van kerngemeenten

03-07-2019

De kerk die leeft van wat de levende God haar geeft, komt soms voor verrassingen te staan, constateert Michel van Heijningen.

Wie had kunnen denken dat de synode op 22 juni in een extra zitting samen zou komen, om in een tijd van krimp en kramp na te denken over het toelaten van nieuwe gemeenten?

Niet bedacht, wel gebeurd. Opvallend en hoopvol… Via missionaire initiatieven zijn er, verspreid over het land, allerlei kleine geloofsgemeenschappen ontstaan. Daarvan verlangt nu een aantal een plekje binnen onze kerk als zogenaamde ‘kerngemeente’.

Dubbel gevoel

Het doet een beetje denken aan de situatie van het Nieuwe Testament. Toen ontstonden her en der nieuwe gemeenten. Paulus schreef in zijn brieven allerlei adviezen aan hen en hun leiders. Ik noem er enkele:

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 4 juli 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.