Vinkeveen komt tot heilzame schuldbelijdenis

29-12-2020

Op 15 november was er gelegenheid tot schuldbelijdenis omtrent de Holocaust. Hoe ging men hiermee om in de hervormde gemeente te Vinkeveen, een plaats waar in de Tweede Wereldoorlog veel inwoners ‘fout’ waren? Ds. J.T. Maas doet verslag.

Al vrij snel waren we het er als kerkenraad over eens dat we gewicht wilden geven aan de interkerkelijke ‘handreiking voor een zondag van verootmoediging en schuldbelijdenis, waarin de kerken uitspreken nalatig te zijn geweest in het opkomen voor de bedreigde Joodse gemeenschap in ons land tijdens de Holocaust’.

Zoals rond 4 en 5 mei al in De Waarheidsvriend te lezen viel, heerst er in ons dorp een zekere schaamte ten aanzien van de opstelling van de bevolking in de oorlog. Deze handreiking gaf ons onverwachts woorden die kunnen helpen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van dinsdag 29 december 2020.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.