Als het ambt zwaar weegt

23-03-2021

De titel van Op zoek naar vreugde in het ambt wekt de indruk dat het niet vanzelfsprekend is dat er vreugde in het ambt gevonden wordt. Die suggestie zal bij iedere ambtsdrager wel herkenning oproepen, veronderstelt ds. G.J. Anker.

Wie immers heeft er geen moment in zijn ambtsperiode dat de vreugde ontbreekt? Ook binnen de kerkenraad is door allerlei spanning soms de vreugde van het samen geestelijk leidinggeven wat uit het zicht verdwenen. De vraag is: Wat doen we als ambtsdrager en kerkenraad wanneer ons dat overkomt? Dienen we onze tijd uit of gaan we op zoek naar (vernieuwde) vreugde in het ambt?

Op zoek naar vreugde in het ambt roept ambtsdrager, kerkenraad en ook gemeente op om op zoek te gaan. Het boekje, dat in de Artiosreeks van de Gereformeerde Bond verscheen, is niet voor een enkele ambtsdrager, maar bedoelt het gehéél van de gemeente aan te spreken om na te denken over de ambten en de roeping daartoe. Ambtsdragers komen immers vanuit de gemeente, daartoe geroepen door God. Dit is dan ook de kern van de eerste hoofdstukken, waarin lijnen worden getrokken vanuit het Woord naar het heden.

Rust

Verantwoording voor gezin, werk en kerk wegen zwaar en als ambtsdrager kun je door de hectiek ervan de vreugde in het ambt verliezen of volledig missen. Juist daarom is het zo leerzaam dat in diverse hoofdstukken wordt verwezen naar de Heere Jezus, naar Hem Die zich in alle drukte terugtrok in de bergen om stil te worden.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 25 maart 2021.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.