Dominee op internet
Linked-in, Facebook, Twitter en andere sociale media kunnen de boodschap van de kerk breder bekend te maken. Maar moet een predikant echt actief gaan twitteren of hyven?
Ardjan Logmans vraagt het ds. M.C. Batenburg (Waddinxveen), ds. B.J. van der Graaf (Amsterdam) en ds. A.J. Kunz (Katwijk aan Zee). Ze zijn het erover eens dat sociale media voor de kerk niet meer kunnen zijn dan een hulpmiddel. Ds. Kunz blijft het kritisch volgen. ‘Voor de overdracht van het Evangelie geloof ik er helemaal niet in. Daar zijn die media veel te vluchtig voor. Wel is het goed om contacten te leggen.’
Van de drie predikanten is ds. Kunz alleen aanwezig op Linked-in, ds. Batenburg op Linked-in en Twitter en ds. Van der Graaf heeft daarbij nog een Facebook-account. Ze gebruiken het onder andere om contact te onderhouden met oud-klasgenoten of collega’s. Ds. Batenburg: ‘Een predikant is een solist. Ontmoetingen als deze vind ik dan waardevol. Het levert ook wat op. Zo was ik eens op zoek naar een goed commentaar op het Johannes-evangelie. Toen ik die vraag op Twitter stelde, kreeg ik goede reacties.’