Amerikaanse voorganger Tim Keller (72) overleden

25-05-2023

Op vrijdag 19 mei is de bekende Amerikaanse voorganger Tim Keller (72) in zijn woonplaats New York overleden. Keller leed sinds 2020 aan alvleesklierkanker. De predikant hoorde tot de zogenoemde New calvinists. In ons land genoot hij grote bekendheid, niet het minst door de vele boeken van zijn hand die in het Nederlands zijn vertaald, zoals In alle redelijkheid, De vrijgevige God en Centrum-Kerk: het evangelie midden in je stad. Samen met zijn vrouw publiceerde hij een boek over het huwelijk.

Keller was sterk gericht op de verkondiging van het Woord onder moderne, geseculariseerde mensen. Hij had oog voor hun twijfels en hun leefwereld. Voor sommige critici was hij te solidair met de huidige cultuur. In 1989 stichtte hij de Redeemer Presbyterian Church in New York City, een kerk die nu elke zondag door zo’n 5000 mensen wordt bezocht. Het kerkplantingsnetwerk ‘City to City’, waar Keller in 2001 mee startte, ondersteunt missionaire initiatieven in 140 wereldsteden.

Samen met zijn vriend D.A. Carson richtte Keller in 2007 The Gospel Coalition (TGC) op, dat ook een Nederlandse tak heeft. Dit is een platform voor evangelicale christenen dat een bijbelgetrouwe prediking wil bevorderen.

Timothy J. Keller werd geboren op 23 september 1950 en was getrouwd met Kathy. Het echtpaar ontving drie zonen. Theologisch is hij onder anderen beïnvloed door de reformator Luther, de Amerikaanse opwekkingsprediker Jonathan Edwards, de Britse apologeet C.S. Lewis en de Nederlandse theologen Abraham Kuyper en Herman Bavinck. Hij promoveerde aan Westminster Theological Seminary, waar hij later hoogleraar Praktische theologie werd. In de kolommen van De Waarheidsvriend is Keller vaak genoemd en geciteerd. Volgende week, in deel 6 van de serie Geloof en gevoel, is te lezen hoe hij geloven met hoofd en hart vormgaf. Het combineren van intellectuele helderheid en bevindelijkheid was kenmerkend voor hem. Geloof en verstand spreken elkaar niet tegen, zo was de stellige overtuiging van Keller.