Anker

Door: Marieke den Butter-Kommers
Geloofsleer
29-03-2022

Ik heb geen verstand van zeilen. Sterker nog… ik kan me niet herinneren dat ik ooit gezeild heb. Toch kan ik me een aantal dingen voorstellen en het voorbeeld dat ik pas las, gaf me reden tot nadenken.

Wanneer mensen langs de kust op een boot willen blijven slapen, wordt er voor de nacht een anker uitgegooid. Dit is erg belangrijk en ik hoorde dat er zelfs weleens een duiker het water ingaat om te inspecteren of het anker wel goed vastligt. Dit alles om ervoor te zorgen dat het schip blijft waar het is.

Als een anker niet goed vastzit, blijft een boot wel een tijdje liggen op ongeveer dezelfde plek, maar na een tijdje gaat het dobberen. Zachtjes, geleidelijk kan het met de stroom meegaan en de gevolgen kunnen levensgevaarlijk zijn. Het schip kan tegen rotsen slaan of vastlopen op het strand.

Je zou de kerk en de individuele christen kunnen vergelijken met zo’n boot. De bijbelse leer en de leerstellingen van het christelijk geloof zijn het anker van de boot.

Wat gebeurt er als de lijn wordt doorgesneden of als het anker niet goed vastligt? ‘In de eerste instantie niet zoveel’ zegt filosoof Mark Mittelberg. ‘Traditie en gewoonten houden het schip nog wel een tijdje op zijn plaats. Maar het gevaar komt met het verloop van de tijd. De stroom van cultuur neemt de boot mee, laat het schipbreuk lijden op de rotsen van dwaalleer en laat het zinken in diepe irrelevantie.’

Theologie doet ertoe. De ‘vreze des Heeren’ doet ertoe. De belijdenisgeschriften doen ertoe. Salomo begreep dit volgens mij, toen hij bad om een opmerkzaam hart. Om ‘met inzicht onderscheid te maken tussen goed en kwaad’.

Onderscheidingsvermogen is een gave die God geeft als we Hem met heel ons hart zoeken. Het komt in het kielzog van Hem vrezen.

Laten we omwille van de volgende generaties ons anker stevig vastmaken op de rots. Een rots die door de eeuwen heen heel wat golven over zich heen heeft gekregen, maar die nog zo vaststaat als een huis.

Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.