‘U bent de God Die roept’ is mooi geschenk voor nieuwe belijdende leden

Bemoediging en aansporing

Ds. H.E. Veldhuijzen
Door: Ds. H.E. Veldhuijzen
Boekbespreking
04-03-2024

Een belijdenisdienst is vaak een vreugdevol gebeuren. Maar naast blijdschap kan er zomaar bezorgdheid sluimeren. Houden ze het vol? Vanuit die bezorgdheid, noem het gerust herderlijke zorg, is er een boekje geboren: 'U bent de God Die roept. Belijden én volharden.'

Als gemeenteleden in het openbaar ‘ja en amen’ zeggen, is er grote blijdschap in de gemeente. Het is een levend bewijs dat God Zijn kerk bouwt en bewaart. Hij werkt door de generaties heen. Zorgen kunnen ook de kop opsteken: Wat komt er op de nieuwe lidmaten af? Zullen ze volharden tot het einde? (Matt.24:13). Daarom verscheen, onder redactie van P.J. Vergunst, het boek U bent de God Die roept, dat bedoeld is als geschenk voor nieuwe lidmaten. Ik kan me goed voorstellen dat een kerkenraad voor alle nieuwe lidmaten een exemplaar aanschaft met de boodschap: neem en lees.

QR-code

Het boekje ligt fijn in de hand, is fris vormgegeven en bovendien voorzien van een stevige kaft. De inhoud beslaat dertien hoofdstukken, geschreven door twaalf predikanten en de redacteur. Ieder hoofdstuk is ongeveer acht pagina’s lang. Aan het einde van elk hoofdstuk zijn vragen opgenomen voor onderling gesprek of persoonlijke reflectie. Daarnaast is er steeds een bijpassend psalmvers of lied vermeld. Middels een QR-code kun je op je telefoon een online opname van het betreffende lied afspelen.

In de hoofdstukken, die goed op zichzelf te lezen zijn, passeren allerlei onderwerpen de revue. Deels gaat het om onderwerpen die tijdens de belijdeniscatechese zeer waarschijnlijk aan de orde zijn geweest, zoals de betekenis van de sacramenten, het belang van persoonlijke omgang met God en het lezen uit de Bijbel. De uitwerking van deze onderwerpen heeft het karakter van een verdiepende herhaling. Er is ook ruimte voor thema’s waarvoor vaak minder expliciet aandacht is tijdens de belijdeniscatechisatie, zoals levenslang leren, schepping en duurzaamheid, het belang van de rustdag.

De opzet van het boekje maakt het bijna onvermijdelijk dat je meerdere keren hetzelfde leest. Zo worden meer dan eens sporters of musici de lezer ten voorbeeld gesteld. Mijn inschatting is dat niet veel lezers het boekje in één keer zullen uitlezen, dus lijkt mij dat geen groot probleem.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 7 maart 2024. Neem een jaarabonnement(€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. H.E. Veldhuijzen

is predikant van de protestantse gemeente te Gorinchem.