Boekbesprekingen
Jeannette Coppoolse (red.) Jan. Globetrotter met een missie. Uitg. Ark Media, Heerenveen; 239 blz.; € 24,90.
Wie is Jan van den Bosch, de man die achttien jaar het gezicht was van de EO-jongerendag, die op zondagmorgen al vele jaren ‘Hour of power’ presenteert, die bestuursvoorzitter is van Merci Ships Holland, die eigenaar is van een mediabedrijf en van vakantieparken in enkele landen, de man die afgelopen zomer zeventig jaar werd?
Wie het wil weten, vindt het antwoord in de uitgave die Jeannette Coppoolse na vele gesprekken met hem samenstelde ter gelegenheid van deze mijlpaal. Bekende Nederlanders verwoorden hun ervaringen met Jan van den Bosch: van Jeroen Pauw tot Kees van der Staaij, van Franca Treur tot tv-dominee Bobby Schuller en de voorzitter van de Senaat, Jan Anthonie Bruijn. Met veel mensen gaat Jan zó om dat ze zeker denken te weten dat zij de beste vriend van hem zijn.
Rode draad in dit portret is dat Jan niet te vangen is in één beeld. Hij is de man van de ‘zonnebankgebruinde huid’ en de dure auto, ook de man met een groot hart voor nood in de wereld; hij is ‘superijdel’ én bang voor afwijzing. Afkomstig uit een christelijk gereformeerd gezin dat televisie afwees, wilde hij tv-presentator worden. Hij moest zich ‘vrij worstelen van zijn strenge geloofsopvoeding’, van een vader die niet altijd vriendelijk tegen hem deed, wilde het daarom anders doen, maar bleek ook weer op zijn vader te lijken. Zijn moeder bleef de enige vrouw in zijn leven, omdat vrouwen met wie er iets groeide, constateerden: ‘Ik moet jou met honderd andere mensen delen.’ Een enorme werkethiek koppelt hij aan de slogan ‘De hemel geeft, wie vangt die heeft.’
Zo was en is Jan van den Bosch, rusteloos en daardoor bijna wat oppervlakkig – en toch ook weer niet.