De doop: een nieuwe identiteit

28-08-2019

Het verschil tussen de kerk en de wereld om haar heen is de doop. De doop laat zien dat we anders zijn. Anders, niet beter, stelt ds. B.J.D. van Vreeswijk.

De doop bepaalt de identiteit van de gemeente en van een christen. Het is een identiteitskenmerk.

In de Vroege Kerk leefde dit sterk. Opgestaan uit het doopwater behoorde je tot een nieuwe wereld. Het is goed om dit opnieuw te beseffen. Daarom is het belangrijk om vroeg tegen onze kinderen te zeggen: je bent gedoopt.

De doop is geen bijkomstigheid in ons leven. Ze grijpt diep in. Het is nodig dat ouders dat steeds weer beseffen. Daarom is het goed om ons intensief voor te bereiden op de doop.

Wat vertelt die doop dan over onze identiteit? Dat laat het doopformulier op een weergaloze manier zien. Het is een veelzeggende én moeilijke tekst. Daarom een poging tot een beknopte weergave.

Eerlijk beeld

Het formulier schetst in de eerste plaats een eerlijk beeld over onszelf.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 29 augustus 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.