De smartphone is inmiddels niet alleen een telefoon, maar veel meer dan dat. Het is tegelijk televisie, internet, betaalmiddel, biedt mogelijkheid tot snel contact en bevordert daarmee ook de veiligheid. Hoe kunnen ouders hiermee wijs omgaan?
Eerst een voorbeeld, zomaar een waar gebeurde situatie op een school. John zit in de tweede klas. Tijdens de les zit hij – tegen de schoolregels in – op zijn smartphone. De juf ziet dat en pakt het apparaat van hem af. De juf stopt zijn telefoon in haar bureau. Na schooltijd mag hij hem komen ophalen… Maar ja, John heeft dat ding ook in de pauze nodig. Dus sluipt John naar het lokaal. De juf is afwezig en de telefoon ligt te glimmen in haar bureaula. Meenemen dus…. Tot zover een kwajongenstreek.
Problematisch wordt het als vader hiervan op de hoogte gesteld wordt. Vader is het er niet mee eens. De school mag niet aan eigendommen komen van leerlingen, toch? En zeker niet aan het alter ego van het kind, de smartphone. Na een stevig gesprek met pa wordt de telefoon alsnog voor een korte periode ingeleverd.
Dit verhaal geeft in een notendop aan hoe lastig alles rond smartphone en social media is. John is verslaafd aan zijn mobiel, vader ziet niet in dat zijn gedrag ondermijnend is voor de school (en overigens ook voor zijn eigen gezin). Vooral vader is hier het probleem. Durft hij zijn zoon niet te corrigeren? Hoe moet je als ouders hiermee omgaan?
Tweede ‘ik’
De smartphone is bijna een tweede ‘ik’ van de meeste leerlingen in de puberleeftijd. Op veel scholen is de regel dat de smartphone in grote delen van de school ‘uit’ en ‘onzichtbaar’ is.
Benieuwd naar de adviezen van dr. Toes? Lees dan volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 13 januari 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!