HGJB steunt met diaconaal project gemeenten op het platteland in Zuid-Amerika

Dienstbaar in Costa Rica

Diaconaat
Zending
08-08-2023

Op het platteland van Costa Rica gaat het er anders aan toe dan in de grote stad. Er staan minder hekken om de huizen, er is meer ruimte en er zijn hogere temperaturen. Toch is ook hier de problematiek groot.

Op het platteland heerst veel armoede. Ouders moeten hard werken om geld te verdienen. Omdat ze zo weinig verdienen, werken beide ouders vele uren per dag. Er is weinig toezicht op de kinderen, die daardoor makkelijk worden overgehaald tot drugsgebruik of slachtoffer worden van misbruik.

Ouders ondersteunen

‘In de buurt van de kerk zijn veel disfunctionerende gezinnen. Het is het verlangen van onze gemeente om juist voor deze kinderen iets te betekenen. Dat is ook de reden waarom we op het terrein van de kerk een speeltuin hebben gemaakt, dan kunnen de kinderen veilig spelen’, vertelt ds. Alexander (op de foto).

In nieuwgebouwde klaslokalen wil de gemeente de kinderen bijles geven en ouders ondersteunen in de opvoeding door middel van een familieprogramma. Tijdens deze bijeenkomsten wil ze ook het Evangelie delen. Een grote droom is om bovendien ooit een eethuisje te starten. Er zijn veel kinderen die niet dagelijks een warme maaltijd krijgen.

Het verlangen om dienstbaar te zijn voor de omgeving leeft niet alleen bij de predikant. Al langere tijd is de gemeente op zoek naar manieren waarop ze van betekenis kan zijn voor de mensen om zich heen. Dat is de reden waarom zij meedoet met het programma Una Iglesia al Servicio (een kerk die dient). Dit programma helpt lokale kerken in hun diaconale bewustzijn. De gemeente doet mee omdat ze graag geïnspireerd wil worden en handvatten wil krijgen om als kerk iets te kunnen betekenen voor de omgeving.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 10 augustus 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!