Dr. H. van den Belt houdt oratie

26-02-2013

Dr. H. van den Belt hield vorige week zijn oratie, de intreerede waarin hij vraagstukken neerlegt die hij als Gereformeerde Bondshoogleraar in gereformeerde godgeleerdheid voor zich ziet. Ds. J.C. Breugem was erbij.

Met de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’ toog ik vorige week dinsdagmorgenvroeg met de trein richting de noordelijke provinciehoofdstad, vanuit Sommelsdijk toch meer dan vier uur later. De nieuwe hoogleraar namens de Gereformeerde Bond, dr. H. van den Belt, had voor zijn publiek een interessant programma samengesteld. De programmaonderdelen deden denken aan de ‘coördinaten van het universum’, die in Groningen volgens decaan prof.dr. G.H. van Kooten weer helder in beeld komen.

Het startpunt van het programma, daarmee het begin van de coördinaten, werd gevormd door een bezoek aan de Groningse Martinikerk. Een schitterend bouwwerk met een enorme geschiedenis, als een stadse vertegenwoordiger van het Groningse ommeland met zijn rijke kerkbouw. Dr. J.E.A. Kroesen voerde het gezelschap in hoog tempo en op een inspirerende manier door de geschiedenis van de Groningse cultuurschat, waarmee de provincie Holland destijds ver vooruit was.

Maar eerst werd het gezelschap in de verwarmde Noorderkapel welkom geheten en gaf de decaan van de faculteit godgeleerdheid een toelichting op de faculteit en de legitieme plaats van de koningin der wetenschappen aan de openbare universiteit. Van de miljarden wereldbewoners is een groot deel godsdienstig. Theologie gaat dus over meer mensen dan een belangrijke faculteit als Nederlands recht…