Ds. F.A.J. Heikoop neemt afscheid van Harmelen

27-10-2022

Ds. F.A.J. Heikoop heeft zondagochtend 16 oktober afscheid genomen van de hervormde gemeente Harmelen. De predikant bepaalde de gemeente bij 1 Korinthe 1:18 t/m 2:5. In de dienst preekte hij naar aanleiding van 1 Korinthe 1:21b, ‘want het heeft God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven’. Hij deelde de preek in in drie punten: de rare vorm van de prediking, de rare inhoud en het rare resultaat van de prediking. Paulus maakte het Evangelie bekend door de prediking. Het woord ‘preken’ heeft vaak een negatieve klank. De luisteraar moet geïnteresseerd zijn. Hij moet ook een zekere voorkennis hebben en in godsdienstige vragen geïnteresseerd zijn. Verder moet de predikant een zekere bekwaamheid hebben om niet al te veel in herhaling te vallen. Er kan dus nogal wat fout gaan en vaak gebeurt dat ook. De passie van ds. Heikoop is de prediking. De gemeente Harmelen verliest in ds. Heikoop dan ook een geliefd prediker.

Na de zegen werd ds. Heikoop toegesproken door mw. M. Meijer-Speijer van de christelijke basisschool De Fontein in verband met de samenwerking Kerk en School. Namens de kerkenraad sprak de voorzitter van de kerkenraad, ouderling J.H. van Lindenberg. Hij liet de gemeente ds. Heikoop ten slotte staande toezingen Psalm 134:3 in de oude berijming.

Ds. Heikoop diende de hervormde gemeente van Harmelen sinds 3 maart 2013. Daarvoor stond hij bijna negentien jaar in ’s-Graveland. Hij vertrekt naar de hervormde gemeente van Loosdrecht, waar hij DV op zondag 30 oktober intrede doet.