Ds. M. Zeeman doet intrede te Waddinxveen

03-11-2022

Op zondag 23 oktober is ds. M. Zeeman bevestigd als predikant van de Bethelkerk in Waddinxveen. De bevestiging werd gedaan door ds. T.L.J. Bos uit ’s-Gravenhage, oudpredikant van de wijk. Op deze wijze werd in het bijzonder iets zichtbaar van de trouw van God in de voortgang van de herderlijke zorg. Aansluitend deed ds. Zeeman intrede. Hij preekte over Genesis 28:10-22 met als thema ‘Jakobs ladder’. De kerntekst was vers 17: ‘Hoe ontzagwekkend is deze plaats! Dit is niets anders dan het huis van God en de poort van de hemel.’ Als je beschroomd bent om naar God te gaan, zijn er ook momenten dat God een ladder geeft om Hem te naderen. Jakob bevindt zich in een heel onzekere situatie. In die situatie herhaalt God Zijn beloften en vraagt om vertrouwen. De ladder is ook teken van het gebed. Door gebed bewegen we ons in nederigheid en ontzag naar boven en staan we voor God met de dingen die ons bezighouden. Daarna mogen we terug naar onze dagelijkse dingen, maar wel in het besef dat God aan die plaats (van gebed) was.

Na de zegen heette burgemeester E.J. Nieuwenhuis de familie Zeeman hartelijk welkom in de burgerlijke gemeente. R.W. Zoutendijk sprak als voorzitter van de algemene kerkenraad en benadrukte het belang van het continueren van een goede samenwerking. Als collega van de werkgemeenschap van predikanten (Noord) heette ds. J. Overeem het gezin Zeeman welkom. Ds. Zeeman dankte voor het warme welkom. Ook citeerde hij de berijmde Psalm 73:9: ‘Nu blijf ik bij U voor altijd, God die mij troost, die bij mij zijt’, een lied dat hem tot steun was in de afgelopen periode. De voorzitter van de wijkkerkenraad, A.M. Vollmuller, sloot de sprekersrij met een woord van dank aan de beroepingscommissie.

Na een vacante periode van een jaar wordt ds. Zeeman de zevende predikant. Na de opbouwfase in de jaren zeventig met ds. T. van ’t Veld waren aan de wijkgemeente verbonden ds. W. Verboom, ds. J.W. Goossen, ds. C.D. Zonnenberg, ds. M.C. Batenburg en ds. T.L.J. Bos.