Het eigene van de verkondiging van M’Cheyne is zijn existentiële bewogenheid

Een nabije Zaligmaker

Dr. C. van Sliedregt
Door: Dr. C. van Sliedregt
Kerkgeschiedenis
08-08-2023

Zijn begaafdheid als prediker en zijn godsvrucht maakten de Schotse predikant Robert Murray M’Cheyne (1813-1843) zeer geliefd. Zijn geestelijke invloed was groot, zowel tijdens zijn korte leven als na zijn dood, tot op de dag van vandaag. Onlangs verschenen preken van hem in Nederlandse vertaling.

Deze preken zijn uitgegeven als een getuigenis van wat God kan doen met een leven dat aan God is gewijd en om de lezer te verzekeren dat God opnieuw kan doen wat Hij eens heeft gedaan.

Kort leven

Robert Murray M’Cheyne, geboren in Edinburgh op 21 mei 1813, werd in november 1835 hulppredikant van John Bonar in de kerk van Schotland. Een jaar later, in november 1836, werd hij bevestigd als predikant in de nieuwe St. Peter’s Church in Dundee. Daar overleed hij op 25 maart 1843 aan tyfus. Robert Murray M’Cheyne was 29 jaar.

In zijn korte leven leefde M’Cheyne dichter bij God dan menigeen. Zijn hele hart was toegewijd aan de Heere. Zo is hij een van de grote theologen die God heeft gebruikt om Schotland en de wereld te zegenen.

The Banner of Truth Trust in Edinburgh publiceerde preken van hem in 2004. Drs. Christine Pas-Donker zorgde voor een vertaling ervan, in drie goed verzorgde bundels. De overgrote meerderheid van de preken komt rechtstreeks uit de originele, handgeschreven preekschetsen van M’Cheyne. De preken zijn slechts licht bewerkt om ze voor uitgave geschikt te maken.

Wegwijzers naar Christus

Het eigene van de verkondiging van M’Cheyne in de Preken over het Oude Testament is de ruimte van zalig worden in Jezus Christus. Hij ziet in het Oude Testament vele beelden en teksten als wegwijzers naar Christus. In zijn preek over de vrijsteden (Jozua 20) gaat hij in op de ligging, want ze leken daarin op Christus: zo goed te bereiken en zo veilig. Christus is een nabije Zaligmaker.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 10 augustus 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. C. van Sliedregt

uit Nunspeet is emeritus predikant.