Bemoediging voor hervormde Hongaren in Transkarpatië, Oekraïne

Door: Ir. Marco de Leeuw van Weenen
Zending
10-10-2023

De hervormde Hongaren in Transkarpatië, in het westen van Oekraïne, leven elke dag in onzekerheid. Het front is fysiek ruim duizend kilometer ver weg, maar in gedachten altijd dichtbij. Een kerkprovincie van de Hongaarse Hervormde Kerk organiseerde een bemoedigingsreis naar deze landstreek. Enkele impressies.

Sommige mensen in Transkarpatië vermijden het woord oorlog en hebben het alleen over ‘de situatie’. Als algemeen probleem zien ze dat wie eenmaal in een machtspositie is gekozen, zich daarna vaak als een tiran gaat gedragen.

Ouderlingenbijeenkomst

‘Samen met mijn man danken we er elke avond voor dat er op Transkarpatië geen bommen vallen en we onder ons eigen dak kunnen slapen. En dan bidden we dat dat de volgende dag ook zo mag blijven,’ zei een ouderlinge vorige maand tijdens het groepsgesprek op een bijeenkomst georganiseerd door de Hongaarse kerkprovincie Bereg.

Het thema van de ouderlingenbijeenkomst was ‘Onze bediening in tijden vol gevaar’. De inleidende overdenking was gebaseerd op 1 Petrus 5, waarin zowel de taak van de ouderlingen als het grootste gevaar aan de orde komt, namelijk de duivel die rondgaat als een brullende leeuw. Een predikant merkte op: ‘Alleen het brullen van de leeuw veroorzaakt al chaos in ons denken. Zelfs als de leeuw zelf misschien nog ver weg is.’

Zonnig

In Transkarpatië vallen op dit moment geen bommen en er is ook geen gebrek aan levensmiddelen of andere dingen. De winkelstraat in de grensstad Berehove is op een zonnige septembermiddag net zo vol met flanerende mensen als die in Rotterdam. Aan de grensovergangen wordt strenger gecontroleerd dan eerder en op hoofdwegen zijn militaire controleposten ingericht waar iedereen zich moet legitimeren. Voor een toerist ziet het eruit als gewapende vrede, maar achter de schermen brult de leeuw wel degelijk.

Militaire dienst

Een dag voor de geplande bijeenkomst met de hervormde predikanten krijgt de voorzitter van de kerkprovincie een rondzendbrief op zijn telefoon. Gedurende het weekend zal er een militaire razzia plaatsvinden: alle mannen die op straat aangetroffen worden, gaan gecontroleerd worden.

De predikanten…

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 12 oktober 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ir. Marco de Leeuw van Weenen

is als zendingsmedewerker verbonden aan de Hervormde Kerk in Hongarije.