Elberfeld en Nederland

24-05-2011

De eerste zondag van deze meimaand stond prof.dr. A. de Reuver op de kansel van de Niederländisch-reformierte Gemeinde in Wuppertal-Elberfeld, de gemeente waaraan destijds dr. H.F. Kohlbrugge verbonden was. Dat is niet voor het eerst, schrijft H. Boele.

Het is al weer verschillende jaren geleden dat dr. De Reuver uit Serooskerke kennismaakt met pastor Lüchtenborg. Tijdens een congres ontmoeten zij elkaar voor het eerst en de predikant uit Wuppertal stelt hem toen de vraag of hij een lezing wil houden tijdens de Kohlbrugge-herdenking in 2003. Op 15 augustus van dat jaar is het namelijk tweehonderd jaar geleden dat deze prediker geboren werd.

Dr. De Reuver reageert enthousiast en op zaterdagmiddag 18 oktober houdt hij voor de gemeente en diverse belangstellenden uit Nederland het referaat ‘Hermann Friedrich Kohlbrugge, theoloog van het kruis’. Een dag later gaat hij voor in de gemeente van Wuppertal, wat vanaf dat moment voor de predikant een terugkerende gebeurtenis wordt. Inmiddels brengt hij jaarlijks met zijn vrouw en enkele vrienden een zaterdag en zondag bij het bijzonder gastvrije predikantenechtpaar Lüchtenborg door.