Drie reacties na studiedag over ‘Gescheiden…, en dan?’

Gebroken relaties

Huwelijk
Ethische thema’s
27-11-2023

Mooi was het – en tegelijk ook weer niet – dat er zoveel belangstelling was voor de studiedag ‘Gescheiden…, en dan?’, die de Gereformeerde Bond op woensdag 22 november in Woudenberg belegde. Heel wat late aanmelders moesten we teleurstellen.

Drie deelnemers verwoorden wat ze vooral geleerd hebben en wat ze meenemen naar de eigen gemeente.

Wie: Margreet Breman
Waar: Genemuiden

Belangrijk en waardevol vind ik het om met zovelen uit verschillende kerken na te denken over hoe wij als kerk oog moeten hebben voor gebroken relaties. Het is verdrietig en pijnlijk als relaties stuklopen en het niet lukt om een destructief patroon de baas te worden. Troost en een arm om de schouders zijn dan hard nodig. In de gesprekken proefde ik de verlegenheid maar tegelijk ook de bewogenheid om daarin als kerk een handreiking te kunnen bieden.

Als psychopastoraal werker huwelijk & gezin ben ik betrokken bij de gebrokenheid in relaties. Het leed dat ik tegenkom, raakt mij diep. Daarom vind ik het belangrijk om huwelijksonderwijs aan te bieden, wat ook op de studiedag naar voren kwam. En dan met name het investeren in de emotionele verbinding tussen partners. Want daar gaat, vaak door onwetendheid, veel mis.

Wie: Arjan Verstoep
Waar: Schoonhoven

Heel bewust heb ik ervoor gekozen om deze studiedag te bezoeken. Dit om handvatten te ontvangen om het gesprek over scheiding en huwelijk in de kerkenraad voort te zetten. Samen met collega-ouderling Hans Versluis was ik positief verrast en onder de indruk van zowel de lezingen als de workshops. We kregen geen passende antwoorden, maar wel handwoorden.

Persoonlijk ervoer ik de dag als een stukje gebedsverhoring.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 30 november 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!