Sint Annaland, Sint Philipsland en Stavenisse gaan intensief samenwerken

Door: Bart van Noord
Kerkelijke gemeente
03-03-2022

De hervormde gemeenten van Sint Annaland, Sint Philipsland en Stavenisse hebben besloten met elkaar het beroepingswerk in te gaan. Gedrieën zien ze uit naar twee fulltime predikanten, die werkzaam zullen zijn in de drie gemeenten en een zorginstelling.

Naast de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het predikantswerk werken de gemeenten ook op andere terreinen samen en hopen ze die samenwerking te intensiveren. Met het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst op 11 november 2021 zijn de drie hervormde gemeenten een bijzondere weg ingeslagen.

Informele contacten

Het besluit voor deze vorm van samenwerking kwam niet uit de lucht vallen. Er ging een uitvoerige weg van bezinning en verkenning aan vooraf, voordat de kerkenraden het officiële moment van ondertekening hadden. De drie gemeenten startten al jaren geleden met het overleg om te verkennen of samenwerking vruchtbaar zou kunnen uitwerken voor het gemeenteleven. Omdat de dorpsgemeenten relatief dicht bij elkaar in de buurt liggen, waren er al informele contacten. De gemeenten vonden elkaar voor praktische hulp, de belijdeniscatechisatie is al enkele jaren gemeenschappelijk en er was frequent overleg tussen ambtsdragers namens de drie kerkenraden.

Eind 2019 werd de behoefte om de samenwerking te verstevigen sterker.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 3 maart 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Bart van Noord

uit Goes is gemeentebegeleider.