Gods trouw weerspiegelen

Door: Ds. M.J.C. Blok
Zending
10-10-2023

In Kenia staat 2023 in het teken van dank aan God voor Zijn trouw. In 1903, nu 120 jaar geleden, arriveerden namelijk de eerste boeren vanuit de Dutch Reformed Church (DRC) in Zuid-Afrika. Uit hun zendingswerk ontstond in 1963 de Reformed Church of East Africa (RCEA).

Alle plaatselijke kerken planten 120 bomen en classes organiseren festiviteiten. Maar de climax is de week van 21 tot 27 augustus in Eldoret. Uit alle windstreken zijn jong en oud bij elkaar om handen te schudden, bij te praten, en vrolijk te dansen en te zingen. Het doet me denken aan de pelgrims van weleer die elkaar in Jeruzalem ontmoetten op een van de jaarlijkse feesten. Samen met Tim Verduijn (voormalig regiocoördinator) en Herbert Bulten (lid van de raad van toezicht) was ik bij de viering in Eldoret.

Zondagsschoolkinderen

Op 25 augustus begeven de aanwezigen zich in optocht naar het ziekenhuis buiten de stad om daar God te danken voor zorg die kwetsbare mensen gegeven mocht worden (diaconaal kerk-zijn). Een dag later zijn wij er ook en lopen we mee naar de opleiding voor theologie en technologie, waar mensen leren om met Gods hulp tot zegen te zijn in hun omgeving (missionair kerk-zijn).

Vooral de bijdrage van de kinderen van de zondagsschool raakt me. In hun gedicht leggen ze de vinger onder andere op de zere plek van tribalisme en racisme onder ons, terwijl we samen bij het ene lichaam van Christus mogen horen. Het refrein van hun gedicht vertelt hoe ze er zelf in staan en houdt ons een spiegel voor: …

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 12 oktober 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. M.J.C. Blok

is regiocoördinator Oostelijk Afrika bij de GZB.