column

Ds. Ron van der Spoel
Door: Ds. Ron van der Spoel
22-01-2024

Mijn vrouw en ik zijn vijf jaar geleden naar Zuid-Limburg geroepen en als predikant werk ik nu op verschillende plekken in het zuiden van ons land. Ik kwam op wonderlijke wijze bij het Leger des Heils terecht. Daar heb ik de afgelopen jaren heel veel mensen uit achterstandsbuurten mogen ontmoeten. Mensen die geen enkele hoop of verwachting van hun leven meer hebben en alleen nog wanhopig proberen het hoofd boven water te houden.

Het gebeurt regelmatig dat ze na verloop van tijd vragen: ‘Hé Ron, jij hebt toch een lijntje met boven?’ ‘Jazeker’, antwoord ik dan. ‘Zou je dan met mij een gebedje willen doen, want ik weet het echt niet meer.’ Ik neem hen dan even apart in het keukentje van de ontmoetingsplek en begin te bidden, maar heel vaak nemen ze het al snel van me over, want ze zijn echt in paniek.

Pasgeleden ook weer. Ik begon keurig: ‘Heere God, ik sta hier met… en wil U vragen om dicht bij hem te zijn’, maar voor ik meer kon zeggen, riep de benarde man het uit: ‘Inderdaad, lieve Heer, U moet me echt helpen hoor, want ik red het (hier kwam een stevige krachtterm) niet meer!’ Even moest ik slikken bij de rauwheid van z’n woorden, toen besefte ik dat het voor hem een roep uit de diepte was. Ik hoefde alleen nog maar ‘amen’ te zeggen.

Datzelfde maak ik mee in de gevangenis, waar ik nu drie dagen per week mag werken als predikant en waar ik ook vaak met de mannen bid. Waar zal ik voor bidden, vraag ik na afloop van een gesprek of in de kerkdienst op zondag. En dan komen er geen mooie voorbeden zoals in onze kerkdiensten vaak gebeurt, maar echte hartenkreten: voor m’n kinderen die ik nu niet meer zie, voor m’n vrouw die bij me weg wil, voor een betere advocaat, voor een gunstige uitspraak van m’n hoger beroep.

Een van de vele lessen die ik leer van de straat en de gevangenis, is dat bidden niet keurige volzinnen uitspreken is, maar dat het pure en hartstochtelijke schreeuwen uit de diepte mogen zijn.

Heere, leer mij zo bidden.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. Ron van der Spoel

werkt als straatpastor bij het Leger des Heils in Zuid-Limburg en hij is gevangenispredikant.