Het verhaal van cijfers

Door: Dr. J.A. van den Berg
Actualiteit
03-05-2022

Het meest recente SCP-rapport ‘Buiten kerk en moskee’ vertelt een droefgeestig sociologisch verhaal over de stand van zaken op het gebied van religie en zingeving. Het aantal gelovigen is nog verder gedaald. Zelfs de kleine lichtpuntjes die in eerdere rapporten werden genoemd, zijn uitgedoofd.

Eerst werd nog gedacht dat het aantal gelovigen dat zich verbonden weet aan een kerk weliswaar krimpt, maar dat het aantal zinzoekers groeit. Via die zinzoekers zouden er weer nieuwe ingangen zijn voor geloof en God. Nu blijkt de groei eruit en blijken de zinzoekers ook niet meer zo geïnteresseerd in christelijk geloof. Niemand die de kerk verlaat, zit nog op God te wachten. Missionaire plannen zijn eigenlijk gedoemd om te mislukken, lijkt de slotsom.

Beeld van verlies

Natuurlijk zijn er bij onderzoeken vragen te stellen. Kwantitatief onderzoek biedt een beperkte ingang om vast te kunnen stellen wat mensen eigenlijk menen of geloven. Welke vragen zijn er eigenlijk gesteld? Wat gebeurt er met je wanneer je een vragenlijst onder je neus krijgt met een paar opties die net niet aangeven wat je eigenlijk vindt?

Toch blijft onmiskenbaar een beeld van verlies overeind. We moeten de feiten eerlijk onder ogen zien. In absolute zin is de kerk in Nederland klein geworden. Dat ontkennen of negeren kan echt niet langer.

Minderheidspositie

Daarmee is niet alles gezegd. Cijfers vertegenwoordigen niet alleen feiten, ze brengen ook verhalen met zich mee, die ons iets willen laten geloven. Zonder dat je het merkt, knagen die aan je.

Een voorbeeld daarvan is de gedachte dat je wel ongelijk móét hebben wanneer de meerderheid niet gelooft wat jij gelooft. Het gegeven dat geloven in God in Nederland een minderheidspositie is, roept dus de suggestie op dat je ongelijk hebt als je wel gelooft. Maar, waarom zou dat zo zijn? Waarom heeft de meerderheid gelijk?

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 3 mei 2022.
Neem een
jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. J.A. van den Berg

is directeur van de IZB.