Waar bent u naar op zoek?

column

Huwelijk

20-08-2019

Misschien hebt u het gemist, maar Katja Schuurman is in juni opnieuw getrouwd, met chef-kok Freek van Noortwijk. Het showbizzhuwelijk werd gesloten door niemand minder dan Femke Halsema. Althans, Halsema sprak er wat woorden

en Katja en Freek belééfden het als een huwelijk. Wettelijk zijn ze namelijk niet getrouwd, want daar gelooft het stel niet in: het gaat immers om de liefde die je samen beleeft, en die je viert met vrienden?

Dit lijkt mij een volgend symptoom dat het huwelijk wordt uitgehold, het belangrijkste overblijfsel van onze christelijke geschiedenis. Eerder sloegen liberalen op het aambeeld dat het huwelijk moest worden opengesteld voor mensen van gelijk geslacht. Dat is geregeld. Daarnaast moest een samenlevingscontract hetzelfde gewicht krijgen als het huwelijk. Ook dat is voor elkaar. Inmiddels wordt het erfrecht zo ingericht dat bloedbanden minder belangrijk worden. De trend is dat alles een kwestie van keuze wordt: weg met voorgegeven ordeningen waar je je als individu in moet voegen.

In die trend past ook Katja Schuurmans alternatieve ‘huwelijk’: huwelijk is wat je een huwelijk vindt. Het is een kwestie van tijd voor de discussie over ‘huwelijken’ van meer dan twee personen begint. Een contract kun je immers ook met meer dan twee partijen sluiten?

Marijke Schermer beschrijft in haar roman Liefde, als dat het is hoe een huwelijk na 25 jaar stukgaat en mensen proberen buiten het ‘gebeitelde verband’ van gezin en huwelijk te leven. Kunnen relaties zonder ‘dat we gewoon allemaal hetzelfde voorbeeld navolgen’? Schermers personages (de echtelieden, de minnaars, de pubers) worden niet per se gelukkiger van het gebroken huwelijk, al leven ze misschien wel intenser. Hoe dan ook lijkt het onontkoombaar dat het relationele leven zich hoe langer hoe minder aantrekt van het oude instituut huwelijk. Voor de kerk is het de uitdaging om te betogen en te laten zien wat de meerwaarde is van de scheppingsordening bij uitstek, het huwelijk. Gelukkig is er een groter verband dan alleen de individuele keuze, en is de trouw groter dan de ervaring van het moment. Tot zo ver de theorie; hopelijk blijkt die in de christelijke praktijk.

A. Huijgen