Fam. Lichtendonk: ‘Zendingswerk is Gods werk, dat geeft ontspanning’

In de schaduw van de islam

Door: Redactie
Zending
16-01-2024

‘Heel goed, we hebben allemaal dezelfde God en geloof is erg belangrijk. We moeten als een goed mens leven.’ Oftewel: ‘Prima dat jij baptist bent, maar we praten er niet meer over; klaar.’ Adré en Marja Lichtendonk blikken terug op hun uitzending naar Bosnië-Herzegovina (BiH).

Jullie waren de eerste GZB’ers die uitgezonden werden naar Bosnië-Herzegovina. Hoe zijn jullie daar terechtgekomen?
‘Na een periode van januari 1992 tot half 1998 als zendingswerkers naar Kenia uitgezonden te zijn geweest, hielden wij altijd het verlangen om nog een keer uitgezonden te worden. We wilden echter eerst onze kinderen de gelegenheid geven om te studeren en na hun studie werk te vinden. Daarna kwam er een fase in ons leven waarin er voor Marja een taak was weggelegd om intensieve mantelzorg op te pakken voor haar ouders. Na deze periode hebben we de stap gezet om te informeren bij de GZB naar mogelijkheden voor een tweede uitzending.’

Wonderlijk

‘Tijdens het sollicitatietraject kwamen verschillende dingen wonderlijk bij elkaar die ons in Bosnië en Herzegovina brachten. In een van de gesprekken werd gevraagd: ‘Wat zie je voor je als zendingswerker?’ We vertelden over een voorganger van een kleine protestantse gemeente in BiH, die Adré jaarlijks bezocht namens Stichting Hulp Oost Europa. Deze man was ontmoedigd, omdat de kerken steeds kleiner werden en hij zo weinig mensen tot geloof zag komen. Adré gaf aan dat deze situatie zijn hart had geraakt en hem bezighield, en dat hij daar wel bemoedigend en toerustend aanwezig zou willen zijn. Ons verhaal over BiH viel samen met een verzoek dat drie weken daarvoor bij de GZB was binnengekomen: een onderzoek om zendingswerkers daarheen te zenden; hoe wonderlijk!

Zo kwam voor de GZB van twee kanten Bosnië-Herzegovina in beeld: door een verzoek vanuit de regio en de genoemde ervaringen in BIH. Na verder onderzoek is besloten om ons uit te zenden.’

Kunnen jullie aangeven wat de kern van jullie taak was?
‘In eerste instantie werden we lid van een gemeente om het kerkelijk leven en de cultuur meer te leren kennen. In de tweede plaats hadden we als taak om te pionieren door bezoeken af te leggen aan andere gemeenten. We mochten daarnaast de protestantse beweging enigszins in kaart brengen en kerkleiders leren kennen en aan hun vragen waar ze mee geholpen zouden kunnen worden in toerusting en met het oog op de uitbreiding van hun kleine gemeenten. We spreken dan over 400 à 500 protestantse christenen in dertig gemeenten, verspreid over het hele land (2,8 miljoen mensen).’

Hoe kijken jullie naar de identiteit van de kerk in Bosnië?
‘Tijdens onze bezoeken aan diverse gemeenten viel het ons op dat de lokale kerkleiders allemaal een sterk roepingsbesef hebben.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!