in memoriam

In memoriam ds. A.B. Cijsouw (1939-2024)

ds. J.T. de Koning
Door: ds. J.T. de Koning
In memoriam
22-07-2024

Op donderdag 4 juli is in verzorgingshuis Topaz Zuydtwijck te Leiden overleden ds. Adrianus Benjamin Cijsouw. Hij heeft de leeftijd van 84 jaar mogen bereiken. Voordat ds. Cijsouw als predikant werd bevestigd, was hij werkzaam in het lager en middelbaar onderwijs. Op 27 november 1977 werd hij door zijn broer, ds. Abraham Cijsouw, als herder en leraar bevestigd in de hervormde gemeente van Sint Philipsland op het Zeeuwse Tholen.

In de intrededienst op deze eerste adventszondag bediende ds. Cijsouw het Woord vanuit Amos 7:14 en 15. In zijn verkondiging legde hij grote nadruk op het feit dat zuivere prediking geen mensen zoekt te behagen, maar Gods Woord wil brengen, waarbij genade altijd hand in hand gaat met waarheid. ‘De predikant Gods heeft het Woord Gods te brengen in alle rijke schakeringen. De uitwerking moet blijken op alle terreinen van het leven en op het Woord van God moet men wel een antwoord bepalen.’ Ds. Cijsouw sprak daarbij de hoop uit in Sint Philipsland Gods Woord naar Schrift en belijdenis te verkondigen en dat er op die verkondiging velen tot het geloof mogen komen of in het geloof versterkt mogen worden.

Ternaard

Na tien jaar op deze wijze het Woord te hebben gebracht, vertrok ds. Cijsouw naar Ternaard in Friesland, waar hij een leven in de luwte leidde. Hij las en studeerde veel en bezocht graag oude kerken. In 2018 kwam hij naar Alphen aan den Rijn, waar hij een woning betrok in de oude ambachtenbuurt. Hij werd meelevend lid van de hervormde wijkgemeente Sionskerk, van waaruit diverse contacten werden gelegd. Dankzij deze contacten werd hij regelmatig bezocht. Nadat de gezondheid lichamelijk, maar ook mentaal steeds verder achteruitging, kwam hij in verzorgingshuis Topaz Zuydtwijck te wonen. Daar heeft hij naar eigen zeggen een goede tijd gehad, totdat hij na een kort ziekbed het tijdelijke met het eeuwige verwisselde.

Op woensdag 10 juli is zijn lichaam aan de aarde toevertrouwd op de begraafplaats in Alblasserdam. In de rouwdienst voorafgaand aan de begrafenis werd Psalm 84 gelezen en gezongen. In de verkondiging werd stilgestaan bij het houvast dat ds. Adrianus Benjamin Cijsouw gedurende zijn leven mocht vinden in de Heere Jezus Christus als zijn Zon en Schild. De dienst liep uit op Psalm 43:4:

Dan ga ik op tot Gods altaren,
tot God, mijn God, de bron van vreugd;
dan zal ik juichend, stem en snaren
ten roem van Zijne goedheid paren,
die, na kortstondig ongeneugt
mij eindeloos verheugt.

We wensen zijn schoonzuster J.A. Cijsouw-Jongeneel en zijn achterblijvende neven en nichten Gods troostende nabijheid toe in dit verlies.

ds. J.T. de Koning

is predikant van de hervormde gemeente te Alphen aan den Rijn.