Kleine theologische faculteit in Slowakije dwingt respect af

15-11-2016

In het Slowaakse Komárno hebben theologische studenten veel belangstelling voor de Heidelbergse Catechismus, schrijft dr. W. Verboom.

Komárno (Komaron) is een kleine stad, aan weerszijden van de Donau. De noordkant is Slowaaks, de zuidkant Hongaars. We logeerden in het Slowaakse deel. De binnenstad maakte op ons een wat verouderde indruk. De inrichting van de straten, de muren van de oude gebouwen zouden gediend zijn met een goede opknapbeurt. Hier en daar zagen we ‘second hand’ kledingwinkels, signaal van stille armoede?

Tegelijk wordt men in Komárno telkens verrast door schilderachtige plekjes, vol symboliek en kleine beeldpartijen. Er zijn stille hoekjes waar men op een bankje wat kan wegdromen. Dominant zijn dan ineens weer de torens van de verschillende kerken: de gereformeerde, de lutherse, de rooms-katholieke en de orthodoxe kerk. In een straat niet ver van het gebouw waarin we logeerden, was het restaurant waar we aten. Daar ontmoetten we dagelijks de collega’s van de faculteit. Dit waren mooie momenten met goede gesprekken.

Faculteit

De J. Selye universiteit in Komárno telt drie faculteiten: een economische, een pedagogische en een theologische faculteit. Het internationale Bologna-model van een bachelor en een (predikants)master kent men ook. Ooit was dr. C.A. Tukker hier docent.

De theologische faculteit heeft enige tijd geleden het ius promovendi (promotierecht) gekregen, iets waarvoor de decaan zich sterk heeft ingezet. Voortdurend doet men zijn best om het niveau goed te bewaken. Aangezien het om een kleine faculteit gaat met weinig financiële middelen, doet men wat men kan. Zo is er dit voorjaar een conferentie georganiseerd met de PThU, waar hoogleraren als H. van den Belt en H.P. de Roest lezingen gehouden hebben.

Dit alles dwingt respect af. Enkele tientallen studenten volgen de colleges en een kleinere groep daarvan bereidt zich voor op het predikantschap.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van 18 november 2016. (We hebben momenteel een mooi aanbod voor nieuwe abonnees.)