Wonen in Israël (1, leven)

Loyaliteit moet zich bewijzen

Drs. Albert Groothedde
Door: Drs. Albert Groothedde
Israël
26-09-2023

Als vakantieland is Israël een populaire bestemming voor Nederlandse christenen. Maar hoe is het om er als Nederlander enkele jaren met je gezin te wonen? Een impressie.

Het is nog schemerig als we op 13 maart 2018, vroeg in de morgen, op vliegveld Eindhoven afscheid nemen van onze ouders. Het is zover: we verhuizen als gezin naar Israël.

De vliegreis kan de (nog jonge) kinderen wel bekoren. Voor ons als ouders is dat anders. Tal van emoties vechten tijdens de vlucht om voorrang. Weemoed om wie we achterlaten in Nederland, onzekerheid over de toekomst, tegelijk is er een hart vol verwachting en een sterk verlangen om aan de slag te gaan. Dit laatste is het gevolg van diepe vrede op de bodem van ons hart, een vrede die voortkomt uit gehoorzaamheid aan Gods roep.

Luisterpost

Al tientallen jaren onderhouden de Christelijke Gereformeerde Kerken een zogenaamde ‘luisterpost’ in Jeruzalem. Deze luisterpost wordt bemand door een predikant of theoloog. De post is bedoeld om niet alleen met woorden maar ook door daadwerkelijke presentie uiting te geven aan onze verbondenheid met Israël en onze betrokkenheid op het Joodse volk.

Sinds 2002 wordt deze luisterpost behalve door het deputaatschap Kerk en Israël van de Christelijke Gereformeerde Kerken ook gesteund door de Gereformeerde Zendingsbond en de Christelijke Hogeschool Ede. Deze drie samenwerkende partijen verrichten hun Israëlactiviteiten onder de naam Centrum voor Israëlstudies (CIS).

De toetreding van enkele partners had voor de vormgeving van de luisterpost in Israël weinig gevolgen. Ook onder de vlag van het CIS hebben inmiddels verschillende theologen in Jeruzalem gewoond en gewerkt.

De presentie van een Israëlwerker in het heilige land onderscheidt het CIS van veel Nederlandse collega-Israëlstichtingen. Het onderhouden van deze positie in Israël is een bewuste keuze. Immers, hoe kun je nu beter je betrokkenheid op Israël en het Joodse volk tonen dan door zelf je koffers te pakken en daadwerkelijk ‘voor de Joden een Jood’ te zijn? (vgl. 1 Kor.9:20).

Ellebogen gebruiken

Dit laatste vraagt van een doorsnee Nederlander best heel wat. Israël is een prachtig vakantieland, maar om er te wonen is niet altijd eenvoudig.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 28 september 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Albert Groothedde woonde en werkte samen met zijn vrouw Martha en hun vier kinderen ruim vijf jaar in Jeruzalem namens het Centrum voor Israëlstudies (hetcis.nl). Recent keerden zij terug naar Nederland. In twee artikelen deelt hij zijn ervaringen over het leven (deel 1) en werken (deel 2) in Israël.

Drs. Albert Groothedde

is theoloog.