Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
16-02-2023

In een van de vorige bijdragen vroeg ik mij af wanneer er een eind zou komen aan de integrale Bach-cd opnamen. Welnu, voorlopig niet. Want onlangs heeft de Duitse organist Peter Kofler zich ook opgeworpen om deze gigantische klus te gaan klaren. Evenals de organist Cor Ardesch al zijn Bach-opnamen op hetzelfde orgel heeft opgenomen, namelijk het zogenaamde Bach-orgel in de Grote of Onze-Lieve- Vrouwekerk van Dordrecht, doet Kofler dat ook. Hij heeft gekozen voor het grote Rieger-orgel in de Jesuitenkirche Sankt Michael in München. München is een rijke orgelstad met hoofdzakelijk nieuwe orgels. In voorkomende gevallen zijn de aanwezige historische orgelkassen veelal opnieuw gebruikt, gelukkig.

Ook het orgel in de Sankt Michael bevindt zich in de prachtige historische orgelkassen van de kerk. Orgelmaker Rieger bouwde er in 2011 een groot vierklaviersorgel met pedaal. Het is een uitzonderlijk orgel, waarmee we nu uitgebreid en uitvoerig kennis gaan maken door middel van deze cd-opnamen. Het label FARAO Classics in München heeft het aangedurfd deze nieuwe serie Bachwerken uit te geven, dan wel dat in de komende tijd te gaan doen. In twee keurig verzorgde doosjes zitten elk vijf cd’s verpakt, met in elk doosje een uitvoerig tekstboekje.

Om te beginnen moet gezegd worden dat het spel van Peter Kofler van hoog niveau is: levendig met een zeer muzikale voordracht en met zorg gekozen registraties, wat nog al een tijdrovende bezigheid is op zo’n gigantisch instrument. De registraties worden overigens in de begeleidende tekstboekjes niet vermeld.

De orgelwerken als zodanig zijn door elkaar opgenomen, zodat een grote afwisseling is ontstaan. Vrije werken, koraalvoorspelen, partita’s enzovoort zijn in min of meer willekeurige volgorde vastgelegd, die allemaal keurig op de aparte hoesjes worden vermeld. Er zijn zo in de loop der jaren (en vooral de laatste tijd) heel wat integrale Bachopnamen verschenen, allemaal met een verschillende invalshoek. De opnamen van Peter Kofler mogen hierbij zeker met ere genoemd worden.

Naar ik aanneem zullen er nog twee van dergelijke uitgaven verschijnen. Aan wie nog geen complete serie met Bach-opnamen in huis heeft, beveel ik deze prachtige en gewaardeerde uitgaven van harte aan. Ik vermoed dat dit zo langzamerhand voorlopig wel eens de laatste complete Bachwerken op cd-uitgave zou kunnen zijn. De bestelnummers zijn: Farao B 108110 en B 108113. Te bestellen in de muziekwinkel of via Info@ farao-classics.de. (Zie ook farao-classics.de).

M. Seijbel