Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
22-06-2023

Het zal veel orgelliefhebbers een genoegen doen dat er opnieuw een cd is verschenen met het boeiende orgelspel van de destijds bekende organist en koordirigent Piet van Egmond (1912-1982). De Stichting Piet van Egmond Documentatiecentrum heeft namelijk uit oude opnamen uit het archief van deze legendarische organist weer een interessante cd samengesteld.

Het zijn allemaal opnamen die Piet van Egmond in het midden van de vorige eeuw voor de NCRV-radio speelde, zo tussen 1959 en 1968, waarbij hij dat bij voorkeur deed op het niet meer bestaande Steinmeyer-orgel in de Prinsessekerk in Amsterdam, een kerk die ook al niet meer bestaat. Op de thans verschenen cd staat een uitgebreid repertoire, zoals Piet van Egmond dat in vroegere jaren veelal op zijn concerten in den lande speelde.

Deze ‘nieuwe’ cd bevat werken van William Thomas Best, Louis Vierne, Georg Fr. Händel, Joh. Seb. Bach, César Franck, Jaques Nicolaes Lemmens, Thomas Ralph Arne, William Ralph Driffill en Hendrik de Vries, de vroegere organist van de Grote of St. Laurenskerk in Rotterdam. Van laatstgenoemde is diens fraaie ‘Lento’ opgenomen, zijn bekendste werk. En natuurlijk staan er ook enkele improvisaties op over bekende liederen zoals ‘Ruis, o Godsstroom der genade’, ‘Daar zijn geen grenzen aan Jezus’ macht’ en ‘God roept ons broeders tot de daad’. Zo kunnen we weer genieten van de improvisatiekunst van deze begenadigde toonkunstenaar. Zelf heb ik Piet van Egmond veel mogen beluisteren. Dat was ook op het orgel van de Grote of St. Nicolaaskerk in Elburg, omdat hij elk jaar een graag geziene gastorganist was in de concertserie op dit orgel. Zijn spel was altijd uiterst verzorgd en er werd veel aandacht besteed aan de registraties. Dat blijkt opnieuw bij het beluisteren van de nu verschenen hernieuwde uitgave. Met name de eerste Triosonate van Bach en de Toccata van Driffill moeten genoemd worden. Hoewel de opnamen uiteraard wat gedateerd zijn, heb ik toch met veel belangstelling en luistergenot opnieuw kennisgenomen van het muzikale spel van deze vermaarde organist.

Piet van Egmond en Feike Asma domineerden in de tijdsperiode, het midden van de vorige eeuw, het Nederlandse orgelconcertleven. Dat we daarvan nog steeds kunnen genieten, tekent wel het belang van deze organisten. Of er in de toekomst nog meer uitgaven van het spel van Piet van Egmond zullen verschijnen – er zijn al veel opnamen verschenen op cd’s – weet ik niet. In elk geval hebben we met deze nieuwe uitgave een interessante, nostalgische, hernieuwde uitgave.

Het begeleidende tekstboekje is wat summier uitgevallen en bevat eigenlijk alleen korte beschrijvingen van de opgenomen/uitgevoerde orgelwerken. Deze uitgave is te bestellen bij Documentatiecentrum Piet van Egmond te IJlst (Lantingawerf 17, 8651 HA) of via pietvanegmond.nl. Op de website van het documentatiecentrum staat meer informatie over hem en zijn ook andere cd-uitgaven vermeld.

M. Seijbel