Waar bent u naar op zoek?

column

Open dag

31-01-2018

‘Ooo… is dat echt? Mag ik ‘m aanraken?’ Een achtstegroeper kruipt haast op de vier tafels die tegen elkaar geschoven zijn. In het midden prijkt een oud boek, formaat Statenbijbel. ‘Zou je er uit kunnen lezen?’ vraag ik. Ernstig begint ze ergens midden in

Zodra ze doorheeft dat die vreemde ff’en uitgesproken worden als ss’en, gaat het van een leien dakje. 

Onze school houdt open dag om ouders en leerlingen te laten zien wat we in huis hebben. Buiten wapperen de vlaggen, binnen staat de aula vol kramen met informatie over leerwegen en zorgroutes. Onze huidige leerlingen bakken pizza’s en delen die tezamen met andere hapjes uit aan hun mogelijke opvolgers. Kinderen staan in de rij om etsen te laten afdrukken in het tekenlokaal en vogelhuisjes te bouwen bij techniek. De rij voor de iPad waarmee je selfies kan maken die meteen worden afgedrukt, is zo mogelijk nog langer.

De klassieke speurtocht naar letters door de hele school zorgt ervoor dat leerlingen ook in het geschiedenislokaal terecht komen. In groten getale stromen de achtstegroepers binnen om wat verdwaasd de wanden af te speuren. De meer assertieven onder hen durven te vragen: ‘Waar zijn de letters?’ ‘Bij geschiedenis kun je met opdrachten letters verdienen,’ is het antwoord van mijn directe collega en ik, en geven daarmee de jeugd een klein voorproefje van volgend jaar. 

Verspreid door het lokaal liggen de opdrachten. Zonder morren turen de jongelui naar de portretten van historische figuren en tellen hoeveel Nederlanders er te zien zijn. De historische kranten, atlas en schoolboeken worden ijverig bestudeerd. Verwonderd stellen de kinderen vast dat de Britse kapitein op de wervingsposter voor het leger je echt vanuit elke kijkhoek blijft aanwijzen. Sommigen melden vast dat geschiedenis hun lievelingsvak is. Een meisje weet nu al dat ze het later gaat studeren.

Absoluut hoogtepunt is de oude druk van een van de werken van Flavius Josephus. De aanstaande leerlingen kunnen haast niet geloven dat ze het aan mogen raken en bladeren gefascineerd door het eeuwenoude boek. Zulke belangstelling voor het verleden te midden van alle verlokkingen van het heden, geeft hoop voor de toekomst.

Arjan Baarssen