column

Oppasmoeder

12-09-2011

Wat zijn er veel belangrijke functies binnen de kerkelijke gemeente. De ene taak heeft nog meer betekenis dan de andere.

Neem nu de ambtsdragers, de koster en de organist. Zonder hen geen kerkdienst (met orgelbegeleiding). En wat te denken van het rommelmarktcommissielid en de kerkrentmeester? Zij zijn onmisbaar voor het vergaren en beheren van de broodnodige financiële middelen. Dan hebben we nog de notulist van de jeugdraad en de secretaris van de evangelisatiecommissie. Zonder hen geen afspraak die nagekomen wordt.

Het is alweer zo’n negen jaar geleden dat we onze dochter voor het eerst tijdens de kerkdienst naar de crèche brachten. ‘Hier vind je schone luiers.’ ‘Ze is dit nog niet gewend, hoor.’ En: ‘Als het niet gaat moet je me echt roepen!’ Het was de eerste keer dat we haar achterlieten bij een vreemde. Best even wennen. Ze was nog maar een paar weken oud, we gingen weer samen naar de kerk.

Zo ontdekten wij de oppasmoeder. Met haar dienende taken als luiers verschonen, tranen drogen en moeders geruststellen. Een rol waarmee je misschien niet direct hoge ogen gooit. Maar voor ons als kersverse ouders opende zij nieuwe mogelijkheden. Toch weer samen naar de kerk. In het midden van de gemeente. Met elkaar zingen, bidden, luisteren. Samen de zegen ontvangen.

En ook: het delen van de zorg voor de kinderen. Een klein begin van leren loslaten. Een praktisch advies van iemand met ervaring. Een bemoedigende schouderklop.

Mede dankzij de oppasmoeder kunnen kinderen al jong hun plekje binnen de gemeente vinden. Ze horen erbij.

Samen naar de kerk – een goede gewoonte.

Spelen met andere kinderen uit de gemeente – vriendschap.

Al jong meezingen met de kerstliederen voor de dienst – lof uit de mond van kleine kinderen.

Een glaasje limo als er gezellig gezamenlijk koffie wordt gedronken na de dienst – eensgezindheid. Nieuwsgierige blikken in de kinderwagen volgen de groei en ontwikkeling – meeleven.

Wat zijn er veel belangrijke functies binnen de kerkelijke gemeente.

Nelleke Donk