Psalmberijming 1773 viert 250e ‘verjaardag’ in Dordrecht

29-06-2023

De psalmberijming van 1773 bestaat dit jaar exact 250 jaar. Ter gelegenheid daarvan vindt er op vrijdag 1 september DV een speciale psalmzangavond plaats in de Augustijnenkerk te Dordrecht. De avond is een gezamenlijk initiatief van gemeenteleden van de hervormde wijkgemeenten 2 & 7, het Klein Convent (een overlegorgaan van reformatorische kerken in Dordrecht) en de Dordtse Raad van Kerken. De avond wordt door de Gereformeerde Bond ondersteund. Tijdens de psalmzangavond zijn er bijdragen van enkele sprekers. Ds. A.J. van den Herik (hervormde gemeente Dordrecht) zal ingaan op de historiciteit van de psalmen. Ds. J.A.W. Verhoeven uit Krimpen aan den IJssel, voorzitter van de Gereformeerde Bond, behandelt de actualiteit van de psalmberijming van 1773. Ds. A. van der Zwan (CGK Dordrecht-Centrum) verzorgt de opening en de sluiting.

Naast de bijdragen worden er tijdens de avond ook verschillende psalmen uit de berijming van 1773 gezongen. Organist Jeroen de Weerdt en trompettisten Siebren de Weerdt en Anne-Marie Bruinstroop begeleiden de samenzang. Daarnaast zal het Ivrietkoor Al Naharot, onder leiding van Doron Peper, enkele Hebreeuwse psalmen ten gehore brengen.

‘Dordt’ is de logische uitvalsbasis voor een avond waarin de psalmberijming van 1773 centraal staat. Van de 150 psalmen, die op 19 juli 1773 werden vastgesteld, werden er 82 door de Dordtse dichter Johannes Eusebius Voet berijmd.

De psalmzangavond begint om 19.45 uur aan en eindigt rond 22.00 uur. De toegang is gratis, wel wordt er een collecte gehouden vanwege de onkosten.