Psalmenweek in Elburg

06-07-2023

In de week van maandag 17 juli tot en met zaterdag 22 juli wordt in Elburg DV uitvoerig aandacht besteed aan het 250-jarig bestaan van de psalmberijming 1773. Deze week wordt op maandagmiddag 17 juli om 14.00 uur geopend in het Nationaal Orgelmuseum. Willem van Norel, stadshistoricus van Elburg, verzorgt dan een powerpointlezing over ‘Het jaar 1773 en de kerkelijke en politieke toestand’. Aansluitend wordt een zang halfuur gehouden met medewerking van organist Wibren Jonkers. Op dinsdag 18 juli geeft organist Jos van der Kooy om 11.30 uur een orgelbespeling in het Orgelmuseum met uitsluitend psalmbewerkingen, die hij vooraf, om 11.00 uur, met een lezing zal inleiden. ’s Middags is er tussen 15.00 en 16.00 uur een zanguur in de Grote of St. Nicolaaskerk, eveneens met organist Jos van der Kooy.

Op woensdag 19 juli staan er lezingen door dr. Arie Eikelboom en dr. Jan Smelik op het programma. Eikelboom spreekt van 10.30 tot 11.30 uur in het Orgelmuseum over ‘Hoe werd er in het begin bij de ingebruikneming van de berijming 1773 gezongen?’. Smelik staat vanaf 14.00 uur stil bij ‘De Statenberijming 1773, ontstaan, achtergrond en gebruik’. ’s Avonds verzorgt Jaap Zwart in de Grote Kerk een orgelconcert met een programma van psalmbewerkingen. Het concert begint om 20.00 uur en de toegang bedraagt € 10.

Op donderdag 20 juli worden vanaf 9.30 uur alle 150 psalmen gespeeld op het Quellhorst-orgel in de Grote Kerk. In deze kerk is er ’s avonds vanaf 20.00 uur een zangavond met medewerking van organist Harry Hamer. Ds. A. Schot uit Nunspeet, predikant van de Gereformeerde Gemeenten, spreekt dan een appèlwoord.

Verder geven op vrijdagmiddag 21 juli dr. Jaco van der Knijff en ds. M. van Kooten een lezing in het orgelmuseum. Van der Knijff gaat het om 14.00 uur hebben over ‘De enige gezangen achter de psalmen’, terwijl ds. Van Kooten vanaf 15.30 uur spreekt over ‘Het psalmenoproer’.

Op zaterdag 22 juli volgt een orgelfietstocht langs een zestal kerken en orgels in Elburg en omgeving. In elke kerk zal een aantal psalmen worden gezongen. Organist op deze dag is Jos van der Kooy. De middag wordt afgesloten met samenzang bij de mobiele beiaard van Martien van der Knijff, stadsbeiaardier van Elburg. Deze samenzang vindt bij goed weer plaats in de tuin van de woonboerderij van familie Rozendaal in Doornspijk (Rode Landsweg 18).

Voor het bijwonen van een lezing dient men zich van tevoren op te geven via jh. rozendaal@planet.nl. Een folder met alle activiteiten en meer info is op te vragen bij Maarten Seijbel (m.seijbel.1@kpnmail.nl of 0525-681486).