PThU verhuist naar Janskerkhof in Utrecht

29-06-2023

De Protestantse Theologische Universiteit (PThU) verhuist per september 2024 vanuit Amsterdam en Groningen naar het Janskerkhof in Utrecht. De PThU heeft het pand Janskerkhof 12/Jansdam 14 aangekocht. In de komende periode zal er een verbouwing plaatsvinden om Janskerkhof geschikt te maken voor de PThU. Op 1 september volgend jaar zullen de premaster, de master Theologie (gemeentepredikant) en de eenjarige master Theology in Utrecht starten. Daarnaast werkt de PThU aan een overeenkomst met de protestantse gemeente Utrecht om gebruik te maken van de Janskerk en samen te werken met de oecumenische Janskerkgemeente.

Volgens dr. C.P. (Kees) Boele, bestuursvoorzitter van de PThU, heeft de universiteit op het Janskerkhof panden gevonden ‘die perfect aansluiten bij de missie en visie van de PThU zoals verwoord in het instellingsplan: kerk, academie en samenleving inspireren en vernieuwen’.

De unieke ligging in de binnenstad, de goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer, de academische uitstraling van het pand aan het Janskerkhof in combinatie met het gebruik van de Janskerk, de nabijheid van academische partnerinstellingen, kansen voor gemeenschapsvorming en vieringen maken de combinatie van deze panden een ideale locatie, aldus de PThU.