Schreeuw om Leven maakt gemeenteschets over abortus en onbedoelde zwangerschap

27-10-2022

Stichting Schreeuw om Leven heeft een gemeenteschets uitgebracht over ongeboren leven, onbedoelde zwangerschap en abortus. Hiermee wil de stichting het gesprek over deze thema’s binnen de kerk stimuleren. Ze roept kerkelijke gemeenten op de gemeenteschets, die handvatten voor een dergelijk gesprek biedt, te benutten tijdens de Week van het Leven (van 5 tot en met 12 november). Er zijn verwerkingen ontwikkeld voor de diverse geledingen van de kerk. Het werkboek opent met een preekschets over Psalm 139. Verder bevat de schets bijbelvertellingen en verwerkingen voor mannen- en vrouwenverenigingen, catechisatie, JV, jeugdclubs tot en met de jongste kinderen van de gemeente. Vragen die aan de orde komen, gaan over onze omgang als christenen met het ongeboren leven. Waar staan we eigenlijk voor en waarom vinden we dat zo belangrijk? Wat zegt de Bijbel? Hoe nemen wij persoonlijk, maar ook als kerk, onze positie in te midden van een wereld die ook wat betreft deze thema’s steeds verder polariseert? En dichter bij huis: wat als het ineens de eigen gemeente treft? Hoe gaan we er dan mee om?

Arthur Alderliesten, directeur van Schreeuw om Leven: ‘De gemeenteschets helpt om te bespreken hoe je enerzijds het kwaad afwijst, maar ook hoe je er als gemeente kunt zijn voor vrouwen rond een onbedoelde zwangerschap of na een abortus. De kerk als veilige haven is geen optie, maar een goddelijke opdracht tot barmhartigheid.’ Het werkboek kan worden gedownload op de site van Schreeuw om Leven, maar ook kosteloos worden aangevraagd via schreeuwomleven.nl/gemeenteschets.