Waar bent u naar op zoek?

Sociale media bieden kansen

14-06-2011

Missionair gezien hebben sociale media aan predikanten wel wat te bieden, vindt communicatiedeskundige dr.ir. Jan van der Stoep. Maar predikanten moeten wel discipline opbrengen om zich niet ongeremd aan deze media over te geven.

Van der Stoep ziet missionaire kansen in het gebruik van sociale media, in tegenstelling tot de predikanten vorige week in De Waarheidsvriend hierbij twijfels uitten. ‘Het mooie van sociale media is dat ze het onderscheid tussen buiten en binnen kleiner maken. Ze slechten de muren van de kerken, zodat mensen die niet zo snel de drempel van de kerk over durven stappen, toch de kans krijgen om binnen te kijken.’

De christelijke boodschap heeft op sociale media een veel groter bereik dan op het eerste gezicht lijkt. ‘Het gaat in deze media om groepsnetwerken, niet om zelfprofilering. De evangelieboodschap kan worden verspreid als de mensen in de groep de tweets van een predikant retweeten – kopiëren en doorsturen dus. Een predikant kan christelijke volgers hebben, maar als die volgers de berichten doorsturen, kunnen zij de boodschap weer verder brengen in hun netwerk.’

Dr.ir. Jan van der Stoep is lector Religie in Media en Publieke Ruimte aan de Christelijke Hogeschool Ede en docent aan de faculteit wijsbegeerte aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij beweegt zich op veel velden van sociale media en weet wat er te koop is.