Genderdysforie: handreiking voor het pastoraat (1)

Taal is niet neutraal

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Door: Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Ethische thema’s
05-10-2021

Transgenders staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. Ook in de christelijke gemeente worstelen mensen met hun identiteit. Het vraagt wijsheid hier goed mee om te gaan. Hoe doe je mensen recht, informeer je kerkenraadsleden over deze problematiek, en hoe help je hen pastoraal én ethisch sensitief te spreken?

De handreiking die de Gereformeerde Bond kerkenraden aanreikt, start met het persoonlijke verhaal van Elsbeth. Zij trouwde, werd moeder en liep in de fase daarna vast in haar leven. Wat volgde was een existentiële zoektocht die uitliep op het inzicht dat ze transgender was. Ze koos voor transitie (geslachtsverandering) en is nu Elbert. De persoonlijke worsteling van Elbert wordt knap en invoelend beschreven.

Auteurs

De auteurs hebben hun eigen rol in de handreiking. Prof. dr. J. Hoek benoemt dat de Schrift fundamentele inzichten en belangrijke overwegingen aanreikt die richting geven aan bezinning over dit onderwerp. Hij neemt afstand van het verwijt dat een klassieke lezing van Genesis 1-3 genderstereotypen zou bevestigen, het lijden van transgender-mensen zou vermeerderen en hun verlangens ontkennen. Psychiater P.J. Verhagen verduidelijkt begrippen en hun betekenis. Dit is belangrijk, omdat niet elk kerkenraadslid zo thuis zal zijn in de gebruikte woorden. Ze zijn niet alleen medisch van aard, maar ook sociaal-cultureel bepaald en aan verandering onderhevig.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 7 oktober 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart

is als manager onderzoek en beleid werkzaam bij de NPV – Zorg voor het leven.