Thuis in Veenendaal én Varna

Door: Foka van de Beek
Zending
05-02-2024

Midden in het centrum van Varna staat het gebouw van de Bulgaarse Methodistenkerk, de kerk waarvoor ik werk. Het mooiste in deze gemeente vind ik dat we elke week heilig avondmaal vieren. Met elkaar gedenken we Christus’ dood en opstanding, daar ligt onze focus.

Varna is een grote Bulgaarse haven- en studentenstad aan de Zwarte Zee. Een stad die bruist van het leven en mensen vanuit alle windstreken aantrekt. De voorzieningen zijn er goed, de zee is prachtig en er is altijd van alles te doen.

Kleine gemeenten

De Bulgaarse Methodistenkerk in Varna is een groot gebouw, want na de val van het communisme hebben methodisten uit het Westen royaal gegeven om deze kerk te bouwen. De oude kerk was geconfisqueerd door de communisten en is nog steeds in gebruik als poppentheater.

In dit gebouw, dat ook de pastorie, zalen en kantoorruimten bergt, komen meestal op zondag ‘maar’ zo’n vijftig tot tachtig mensen. Dit is niet te vergelijken met mijn thuisgemeente in Veenendaal. Voor hier is het echter een behoorlijk grote gemeente. Maar ruim 1 procent van de Bulgaren is protestant, dus de meeste gemeenten zijn klein, sommige bestaan maar uit een handjevol mensen.

Gemêleerd geheel

Het internationale karakter van Varna vinden we ook terug in de kerk: bij de koffie na de dienst kun je naast Bulgaars ook Russisch, Hongaars, Duits en Engels horen. Ook op andere manieren is het een gemêleerd geheel: op de parkeerplaats kun je enkele wat luxere auto’s zien staan, maar er zijn ook mensen die gauw een paar extra koekjes van de tafel in hun tas stoppen, als ze vertrekken na het koffiedrinken.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 8 februari 2024. Neem een jaarabonnement(€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Foka van de Beek

is zendingswerker van de GZB in Bulgarije.