Veertig jaar Kerkhistorische reizen

ds. H. Liefting
Door: ds. H. Liefting
09-03-2023

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de kerkhistorische reizen vanuit de kring van de Gereformeerde Bond begonnen. Aan de wieg daarvan stonden dr. ir. J. van der Graaf en drs. K. Exalto. De eerste reis was naar het toenmalige Oost-Duitsland. In 1990 nam drs. C. Blenk het stokje over van ds. Exalto. Vier jaar geleden vroeg collega Blenk mij om het van hem over te nemen.

Vanaf het allereerste begin was er een sterk gemotiveerde groep deelnemers. Velen gingen jaar op jaar mee. Intussen zijn meerderen van hen op leeftijd gekomen. Vandaar dat we voor de volgende reis, die gepland staat van 8 tot 17 mei, nieuwe deelnemers zoeken. Het reisdoel voor dit jaar is Polen en de reis heeft als thema ‘Gedenken en herdenken’. Aan de hand van de vernietigingskampen Auschwitz en Birkenau en onder andere het Joodse getto van Warschau staat tijdens deze reis het antisemitisme door de eeuwen heen centraal. De rol van de kerken hierin zal ook uitgebreid ter sprake komen. Verder zal ingegaan worden op de kerkgeschiedenis van Polen, vooral ook op de Reformatie aldaar. Zo mogelijk ontmoeten we ds. Sashko Nezamutdinov uit de prachtige historische stad Krakow. Zowel kerkhistorisch als cultureel belooft het een boeiende reis te worden. Belangstellenden kunnen contact opnemen via h.liefting@solcon.nl.

ds. H. Liefting