In omgang met ‘irreguliere koppels’ hinkt Rooms-Katholieke Kerk op twee gedachten

Verlangen naar een zegen

Ds. B. Coster
Door: Ds. B. Coster
Huwelijk
20-02-2024

Het Dicasterie van de Geloofsleer van de Rooms-Katholieke Kerk publiceerde op 18 december een verklaring over de ‘pastorale betekenis van zegeningen’, onder de titel 'Fiducia Supplicans' (gevraagd vertrouwen). Het argumenteert op het scherp van de snede.

Het document van het orgaan van de Rooms-Katholieke Kerk dat de zuiverheid van de kerkleer bewaakt, suggereert dat het niet meer is dan een handreiking. Al gauw wordt echter duidelijk dat het een specifieke bedoeling heeft: het zoeken naar een mogelijkheid om ‘koppels in onregelmatige situaties en koppels van hetzelfde geslacht te zegenen’.

Het document heeft aandacht gekregen binnen en buiten de Katholieke Kerk en heeft de tegenstellingen vergroot. Conservatieve gelovigen maken zich zorgen over de nieuwe richtlijnen, progressieve katholieken vinden ze niet ver genoeg gaan. Deze bespreking van de verklaring gebeurt op basis van de Spaanse vertaling, omdat een Nederlandse nog niet voorhanden is.

Moederhart

Fiducia Supplicans laat er geen twijfel over bestaan: keer op keer wordt gesteld dat de Rooms-Katholieke Kerk haar leer aangaande het huwelijk niet verandert. Het huwelijk is en blijft een sacrament, ‘een effectief teken van genade, ingesteld door Christus en toevertrouwd aan de kerk, waardoor wij goddelijk leven ontvangen’ (Wikipedia). De zegen die vanaf nu kan worden gegeven aan paren in een irreguliere situatie, biedt daarom ‘geen enkele vorm van morele legitimiteit aan een verbintenis die veronderstelt een huwelijk te zijn, of aan een buitenechtelijke seksuele praktijk’.

Aan de andere kant – en dit is de essentie van het betoog – kan de kerk niet altijd en onder alle omstandigheden dezelfde ‘morele voorwaarden’ eisen. Katholieken kunnen geen ‘rechters zijn die alleen maar ontkennen, verwerpen en uitsluiten’. Morele perfectie kan niet altijd een voorwaarde zijn voor het ontvangen van een zegen, een ‘zo geliefd en wijdverbreid pastoraal gebaar’, een ‘daad van toewijding’, van ‘inclusiviteit, solidariteit en verzoening’. ‘Een positieve boodschap van troost, zorg en bemoediging’.

Volgens paus Franciscus, van wie de verklaring de gedachten weergeeft, moet de kerk het verzoek om een ​​zegen begrijpen als ‘een gebed om beter te kunnen leven, een vertrouwen in een Vader Die ons kan helpen beter te leven’.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 22 februari 2024. Neem een jaarabonnement(€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. B. Coster

uit Rouveen werkte dertig jaar in Spanje als docent Theologie en als predikant,
in dienst van de Spaanse Evangelische Zending.