column

Column
Politiek
27-05-2024

Wat is het een voorrecht dat we ’s zondags de kerk mogen binnengaan en dat we mogen luisteren naar Gods Woord. Nu kun je op verschillende manieren omgaan met voorrechten. Je zou ze kunnen veronachtzamen: gewoon op bed blijven liggen en denken: ‘Zonder mij redden ze het ook wel in de kerk.’ Je kunt er ook over kibbelen: ‘Was de organist wel helemaal in vorm of was de preek te lang?’ Maar we kunnen ons er ook over verwonderen en het voorrecht in dank aanvaarden! Ik hoef u niet te vertellen: dat is hoe we met voorrechten behoren om te gaan.

Nu maak ik een sprongetje naar de politiek. Want is het ook niet een geweldig voorrecht dat we in een vrij land mogen leven? Dat christelijke partijen op alle bestuurlijke niveaus hun geluid kunnen laten horen? Tot in Brussel aan toe. Sinds 2019 mag ik de SGP vertegenwoordigen in het Europees Parlement. Wat een voorrecht dat we ook daar onze stem kunnen laten horen.

Onlangs kreeg ik bezoek van wakers bij abortusklinieken. Ik kon aan hen laten zien hoe we ons ervoor hebben ingezet dat er geen EU-verbod zou komen op het mooie werk dat zij doen. Zo’n verbod werd namelijk serieus overwogen. Ik heb vrienden uit de Joodse gemeenschap op bezoek gehad. Ik kon hun tonen hoe wij ons inzetten voor Israël en tegen antisemitisme.

Wat gaat u doen met het voorrecht dat u heeft om een christelijke stem uit te kunnen brengen? Op donderdag 6 juni mag u naar de stembus om de Nederlandse Europarlementsleden te kiezen voor de komende vijf jaar. Gaat u deze kans veronachtzamen? – ‘Ik heb wel wat beters te doen.’ Of kiest u voor de optie ‘kibbelen’? – ‘De EU is toch een geldverslindend project.’ Wie dat zegt, heeft helemaal gelijk natuurlijk. Maar moeten we hierin blijven hangen? Moeten we blijven kibbelen en mopperen of gaan we er iets tegen ondernemen?

Zullen we gewoon met zijn allen kiezen voor de derde optie: ons verwonderen over het voorrecht dat we ook in het Europarlement ons christelijke geluid mogen laten horen? En dankbaar gebruik maken van die mogelijkheid?

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ir. Bert-Jan Ruissen

is namens de SGP lid van het Europees Parlement.