column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Column
29-01-2024

Als je het vliegveld van Dubai verlaat, heb je binnenkort geen paspoort of boardingpas meer nodig. Een nieuw systeem controleert door middel van de laatste biometrische techniek je gezicht en je iris. Daarom kun je zo, zonder oponthoud, doorlopen. De verkregen informatie wordt opgeslagen, zodat reizen in de toekomst steeds makkelijker gaat worden. Alle balies en gates zullen in de nabije toekomst ‘smart’ worden. In 2022 gebruikte al meer dan 50 procent van de mensen de smart gate.

Ik leg mijn telefoon neer. Hoe meer ik dit soort berichten lees, hoe duidelijker het voor me is dat we ons steeds meer op laten sluiten in een glazen kooi waaruit geen ontsnapping meer mogelijk is. Door onze liefde voor gemak geven we welbewust onze privacy op en omarmen we geheel vrijwillig de Chinese praktijken van continue surveillance en een sociaal kredietsysteem.

In China kun je bijna geen contant geld meer gebruiken en alles is handig digitaal geregeld met apps. Als je met de stroom meegaat en geen gekke dingen doet, zoals door rood licht lopen – of een ondergrondse kerk bezoeken –, ondervind je geen centje pijn. Maar zodra je buiten de lijntjes kleurt en opkomt voor mensenrechten of te veel christelijke activiteiten onderneemt, kun je niet meer reizen, kunnen je kinderen niet meer naar school en kun je een goede baan vergeten. Je gezicht gaat nu eenmaal overal met je mee. Er is geen ontsnappen mogelijk.

Het scenario van ‘niet meer kunnen kopen en verkopen’ en de gevreesde woorden ‘gehaat worden door alle mensen’ kan dan zomaar realiteit worden. Mijn tegenstribbelend ‘contant blijven betalen zolang dat kan’ zal daar uiteindelijk niets aan veranderen. De strijd tegen een wereldregering lijkt verloren.

Maar midden in die hopeloze strijd tegen wereldheersers in hemelse gewesten en grijpers naar macht, is er een schitterend vaststaand feit: Jezus is Overwinnaar! Dat is waarom we als christenen vol hoop kinderen krijgen en grootbrengen en kunnen lachen tegen de biometrische camera. G.K. Chesterton geeft met de volgende woorden mooi weer hoe de zaken staan: ‘De echte smaak van een paradijs op aarde is vechten voor een verloren zaak en dan toch winnen.’

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.