Zeven uitstapjes in eigen land

08-07-2021

De vakantietijd breekt aan. Dat geeft ruimte om er een keer op uit te gaan. Voor ontspannende activiteiten die tegelijk ook leerzaam zijn, geeft de redactie enkele tips.

Poederoijen

Expositie 400 jaar Hugo de Groot

Dit jaar is het 400 jaar geleden dat Hugo de Groot in een boekenkist ontsnapte. Daarom is er tot het eind van dit jaar op slot Loevestein een expositie over zijn leven en gedachtegoed. Zijn theologische standpunten zijn destijds door de synode van Dordrecht veroordeeld. Als rechtsgeleerde is hij tot vandaag van betekenis, met name vanwege zijn kijk op het recht van oorlog en vrede en het zeerecht. Wie wil, kan vanaf het slot ook de eerste etappe van het Hugo de Grootpad volgen. Dit is een wandel- en fietsroute op basis van een historische reconstructie van de complete vluchtroute naar Antwerpen, te koop bij de VVV in Gorinchem (info: mooigorinchem.nl). Info: slotloevestein.nl

Amersfoort

Expositie ‘Ode aan de natuur’

Van 27 juli t/m 4 september is in de Sint Joriskerk in Amersfoort de expositie ‘Ode aan de Natuur’ te zien. De werken van bijna dertig kunstenaars die aangesloten zijn bij de christelijke kunstenaarsvereniging KORF, geven een beeld van de natuur.

Info: joriskerkamersfoort.nl/exposities

Staverden

Natuurschilderijen van Esther Visser

Wie van mooie natuurschilderijen houdt, kan terecht in Staverden. In het bezoekerscentrum van het Geldersch Landschap hangt tot begin september een aantal schilderijen van onze redactie-assistent Esther Visser-den Hertog. Ze werkt met pastelkrijt. Goed te combineren met een wandeling over het landgoed.

Info: glk.nl/landschappen-kastelen/locatie/landgoed-staverden > bezoekerscentrum

Amsterdam

Tentoonstelling ‘Zijn Joden wit?’

In het Kunstkabinet in het Joods Historisch Museum in Amsterdam is tot 1 augustus de tentoonstelling

‘Zijn Joden wit?’ te bezichtigen. Het museum wil met deze expositie onderzoeken of Joden worden gezien als deel van de elite of juist als kwetsbare etnische minderheid. In videopresentaties gaan verschillende opinieleiders in op deze vraag. Bewegingen die zich bezighouden met de rechten van gemarginaliseerden blijken zelden aandacht te besteden aan Jodenhaat.

Info: jck.nl/nl/tentoonstelling/zijn-joden-wit

De Gouden Koets

Wie de hoofdstad aandoet, kan t/m 27 februari in het Amsterdam Museum de gerestaureerde Gouden Koets bekijken. Amsterdam schonk het voertuig in 1898 aan koningin Wilhelmina, ter gelegenheid van haar inhuldiging. Het museum brengt het gebruik van de koets en discussies erover, onder andere over het zijpaneel dat de Hulde der Koloniën verbeeldt, in beeld. Info: amsterdammuseum.nl/tentoonstellingen/de-gouden-koets

Heiligerlee

Klokkengieterij-museum

In het Groningerland geeft het Klokkengieterijmuseum een beeld van de wereld van klokken, carillons en torenuurwerken. In de gerestaureerde gietkuil wordt met een film en modellen getoond hoe het gietproces in zijn werk gaat. In de tuin staat een carillon met 49 klokken, dat je als bezoeker zelf mag bespelen.

Info: museaheiligerlee.nl > klokkengieterij

Nijmegen

Tentoonstelling ‘De Pest’

In museum Het Valkhof in Nijmegen loopt t/m 22 augustus een tentoonstelling over de pest. De ziekte maakte in de loop der eeuwen wereldwijd tientallen miljoenen slachtoffers. Het museum laat met meer dan 200 werken zien hoe deze verwoestende infectieziekte zijn sporen heeft nagelaten in kunst en samenleving. Ook legt de tentoonstelling een link met de huidige coronapandemie.

Info: tentoonstellingen.museumhetvalkhof.nl

Raadpleeg voor informatie over openingstijden, toegangsprijzen, reserveren van een bezoekmoment en geldende coronamaatregelen genoemde websites.