column

Door: Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Kerk
10-10-2023

Het plensde. Het klonk gezellig toen de wekker afging en het bed nog comfortabel warm was, maar aan de ontbijttafel met een klok die opschoof richting kerktijd, werd dat minder. Een gedienstige huisgenoot had al zes regenpakken uitnodigend op de vloer uitgestald. Ik had er niet zoveel zin in. Kleddernatte pakken die daarna allemaal weer uitgehangen moeten worden om te drogen, een poos rondslingeren door de gang voordat iemand tijd en zin heeft ze weer netjes op te vouwen in de hoesjes.

‘Kunnen we niet thuisblijven bij de laptop?’, opperde er één. De verleiding was groot, kijkend naar de dikke druppels die langs het raam naar beneden gleden. Nee, gewoon de auto, vond nummer twee. Maar een plekje zoeken in de binnenstad of vanaf de parkeergarage met paraplu je weg vinden was op deze zondagochtend ook geen optie. Dat kost meer tijd dan met de fiets en tijd op zondagmorgen is bij de familie Van Hoek een schaars goed. ‘Gewoon hard fietsen, jongens’, riep ik, ‘we zijn niet van suiker!’

Gemakzucht, slordigheid in kerkgang en een volle agenda zijn belangrijke oorzaken van kerkverlating ontdekten onderzoekers in de VS. Dit bleek belangrijker dan negatieve ervaringen met de kerk of atheïstische overtuigingen. Het uitslijten van de gewoonte om ’s zondags naar de kerk te gaan kan zomaar de kiem leggen voor het afscheid van de kerk. Wat begint met het overslaan van één dienst, kan erop uitlopen dat je de kerk helemaal vaarwel zegt. Zulke onderzoeken zetten me altijd aan het denken, want je ontkomt er niet aan in je eigen gezin. Die gave muziekuitvoering, maar ja, wel op zondag. En dan die sportwedstrijd. Dat weekendje weg waarin een dienst niet lukt. Hoe streng ben je, hoe consequent? Of is die ene keer niet zo’n probleem?

We sprongen toch maar op de fiets. De garderobe was gevuld met natte jassen en paraplu’s. Daar was die lieve zuster, gisteren spraken we elkaar nog op de gemeentedag. ‘Hou vol’ was het thema. Ik kreeg een grote grijns. ‘Ook dit is volhouden’, knipoogde ze. En toen wist ik het weer. Ook dit is kerk-zijn.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart

is als manager onderzoek en beleid werkzaam bij de NPV – Zorg voor het leven.