Juist op die ene totale dag dat Jezus in het graf ligt, is het sabbat, bevrijdingsdag

De begrafenisverzorging

Ds. J.W. Verboom
Door: Ds. J.W. Verboom
06-04-2023

Kan het met Stille Zaterdag ook té stil zijn? Met Stille Zaterdag is het stil in veel kerken. Als er al een dienst is, dan is dit vaak een paasnachtdienst. Zo raakt tussen Goede Vrijdag en Pasen de boodschap van Jezus’ begrafenis tussen wal en schip. Helaas!

Al is de fase van Jezus’ begrafenis heel beperkt, de betekenis hiervan reikt immers ontzettend ver. Waarom niet een bezinningsmoment in de kerk over dit heilsfeit op stillezaterdagavond? Dat voorkómt ook dat iemand zegt: ‘Het gaat nooit over Jezus’ begrafenis in de kerk.’

Jozef van Arimathea

De onverwachtse begrafenisverzorger is Jozef. Hij komt uit Arimathea, een stadje in Judea. Ineens is hij daar, hij is niet eerder genoemd. Dat God hier Jozef geeft, is niet voor niets. Jozef heeft een goede maatschappelijke positie. Hij is lid van de Joodse Raad/het Sanhedrin (Mark.15:43; Luk.23:50). Hij is (invloed)rijk. Dat is noodzakelijk, want daardoor kon hij niet zomaar door stadhouder Pilatus worden genegeerd.

In hem schuilt een zeldzame combinatie: hij is rijk, goed en rechtvaardig (Luk.23:50; Matt.27:57). Hij is een tsaddiq, een wetsgetrouwe Jood. Volgens Deuteronomium 21:23 is het noodzaak dat het lichaam van een gekruisigde verdween voor de nacht. Een gehangene is namelijk door God vervloekt. Daarom besluit hij Jezus te gaan begraven. Jozef heeft, ook als verborgen, stille Jezus-volger (Luk.23:52; Joh.19:38), gepeinsd: ‘Als niemand het doet, dan ga ik het doen. Ik wil Jezus begraven.’

Een haastige begrafenis

Jozef moet zich enorm hebben gehaast op de dag voor de sabbat. Een haastige begrafenis. Jezus stierf rond 15.00 uur (het negende uur, Matt.27:46). Om ongeveer 18.00 uur zou het sabbat zijn. Onder tijdsdruk gaat hij eerst bij stadhouder Pilatus het paleis binnen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 6 april 2023. Neem een jaarabonnement (€ 53,-). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. J.W. Verboom

is predikant van de hervormde gemeente te Apeldoorn en lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond.