Muziek

17-06-2021

Op zaterdag 16 oktober is het precies vierhonderd jaar geleden dat onze grootste organist/componist Jan Pieterszoon Sweelinck overleed. Als hommage aan deze grootmeester uit de Nederlandse Renaissance en Barok, zullen er DV twee herdenkingsorgeltochten plaatsvinden.

Op zaterdag 18 september wordt een tocht gemaakt langs kerken (en orgels) waar Sweelinck destijds ook geweest is om nieuwe, dan wel gerestaureerde orgels te keuren. Dit betreft Harderwijk (Grote of O.L.V. kerk), Rhenen (Grote of St. Cunerakerk) en Nijmegen (Grote of St. Stevenskerk). Aan deze tocht zullen de organisten Jaap Zwart, Gerben Budding en Jetty Podt hun medewerking verlenen.

De tweede herdenkingstocht is op zaterdag 16 oktober in Enkhuizen, waar Sweelinck in september 1621 nog geweest is om het vernieuwde orgel in de Zuider- of St. Pancras kerk te keuren. De tocht begint in de Ontmoetingskerk van de gereformeerde gemeente, waar Maarten Seijbel allereerst een Powerpointlezing zal houden over ‘De orgelreizen van Sweelinck’. Daarna bespeelt oud-stadsorganist van Haarlem Jos van der Kooy het Hendriksen en Reitsma-orgel in deze kerk met werken van Sweelinck en diens leerlingen.

Het middagprogramma omvat een bezoek (met orgelbespeling) aan de Zuider- of St. Pancraskerk, waarna deze dag wordt afgesloten in de Wester- of St. Gommaruskerk, met de Niehoff-orgelkast uit 1549, die enkele jaren geleden in oude luister werd hersteld. In deze historische orgelkast wordt dan, als completering van een nieuwe passend binnenwerk, allereerst een nieuw bovenwerk in gebruik genomen. Dit is gemaakt door de orgelmakersfirma Verschueren uit Ittervoort. Organist prof. dr. Ton Koopman hoopt het inspelen te verzorgen.

Een aanmeldingsfolder met informatie over deze beide orgeltochten is op te vragen via m.seijbel.1@kpnmail.nl of tel. 0525-681486.