Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
12-05-2022

Heinrich Schütz (1585-1672) geldt als de grootste kerkmusicus van de zeventiende eeuw. Hij leefde een eeuw voor Bach en wordt algemeen beschouwd als de uitnemendste meester van de protestantse kerkmuziek voor Bach. Schütz stamde uit een geslacht van aanzienlijke burgers en vermogende handelslieden, bekwame rechters en geëerde magistraten. Het lag dan ook in de lijn van de verwachtingen dat Heinrich Schütz een rechtenstudie zou volgen, maar dat liep anders. Hij volgde zijn innerlijke drang en werd musicus. Later zou blijken dat hij musicus van groot formaat was, wiens muziek nu nog door velen wordt beluisterd en gewaardeerd. Wanneer we zijn boeiende levensverhaal lezen, moeten we wel onder de indruk komen van zijn enorme werklust, die uitvloeide in een groot oeuvre op kerkmuziekgebied. Dit omvat oratoria, passiemuzieken naar de vier evangelisten, een Historia ‘Von der Geburt Christi’ uit 1664, Psalmen, Motetten, Geistliche Konzerte, Madrigalen enzovoort. Eigenlijk te veel om hier op te sommen. Ter gelegenheid van het Schützjaar (2022) heeft Carus-Verlag in Stuttgart al deze composities van Schütz uitgebracht op 28 cd’s. Het is een klankdocument van de eerste orde, dat tot stand kon komen door de voortreffelijke uitvoeringen van het Dresdner Kamerkoor onder leiding van Hans Christoph Rademann, die zich verzekerd wist van de medewerking van bekwame solisten en instrumentalisten. De opnamen, die samengevoegd zijn in een verzamelcassette, zijn in het verleden al als afzonderlijke cd’s verschenen. De verzamelbox is voorzien van een uitvoerig tekstboekje. De opnamen zijn van hoog niveau, zo ook de algehele verzorging. Carus-Verlag verdient een compliment voor een dergelijke voorname uitgave. Het bestelnummer is Carus-Verlag 83-048 en is te bestellen in een cd-zaak of via carus-verlag.com.

M. Seijbel